صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۷۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی ارتحال حضرت آیت‌الله تسخیری، رییس شورای عالی مجمع التقریب، عالم وارسته، محقق نستوه، یار صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری، منادی بزرگ وحدت، شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام و از پایه‌گذاران دانشگاه مذاهب اسلامی را تسلیت گفت.

به گزارش ایکنا؛ مشروح پیام حجت‌الاسلام محمد‌حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

«اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء»

خبر ارتحال منادی وحدت، عالم وارسته، محقق نستوه، یار صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری، شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد علی تسخیری(رضوان الله تعالی علیه) که عمر پر برکت خود را صادقانه در راه وحدت مسلمین و اشاعه اندیشه و فرهنگ تقریب در جامعه اسلامی سپری کردند، موجب کمال تأثر و تأسف گردید.

خدمات ارزنده و اثرگذار این اندیشمند فرزانه که الحق به تعبیر رهبر معظم انقلاب «زبان گویا و رسای اسلام و تشیع» بودند، همواره بر تارک مجمع التقریب و دانشگاه مقدس مذاهب اسلامی به عنوان اولین بانیان آن در کنار «مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی» خواهد درخشید و در غالب مجامع مهم دینی و فکری جهان اسلام در کنار خدمات دیگر بزرگان و پیشگامان تقریب ماندگار خواهد شد.

این بزرگوار که در طول سالیان متمادی و موقعیت‌های مختلف جز علم، فضیلت، تقوی و تواضع از او ندیدم، از مفاخر حوزه‌های علمیه و از ستارگان درخشان و پرفروغ آسمان وحدت اسلامی و به تعبیر اینجانب «رهبر و پدر معنوی جریان تقریب» بود که رحلتشان دل‌های دغدغه‌مندان و دلسوزان صحنه‌ وحدت اسلامی را به اندوهی عمیق گرفتار کرد.

فکر، منش، سلوک عملی و اندیشه امثال مرحوم آیت‌الله تسخیری این بزرگ منادی وحدت، اگر گسترش پیدا می‌کرد و الگو می‌شد، امروز تفکرات داعشی و خشونت‌آمیز و نفرت‌آفرین به نام دین در دنیا رشد پیدا نمی‌کرد.

مرحوم آیت‌الله تسخیری بدون تردید از رهبران برجسته پروژه خطیر و مهم تحقق «امت واحده اسلامی» و از بنیانگذاران و طلایه‌داران جریان تقریب مذاهب اسلامی و دارالتقریب و حتی از دغدغه‌مندان نسبت به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب محسوب می‌شوند و همواره از مجاهدین در این عرصه بودند.

این عالم دینی مبارز و آزاداندیش سال­‌های متمادی، عمر شریف خود را در خدمت به جهان اسلام و اتحاد امت و تقریب بین مذاهب اسلامی گذرانید و این راه پرخطر را برای رهروان «مکتب تقریب» هموار ساخت‌.

خدمات و اقدامات ارزشمند ایشان در رأس مجمع التقریب و شورای عالی این مجمع و شرکت مستمر، اثرگذار و خستگی‌ناپذیر در اجلاس‌ها و مجامع بین‌المللی و حضور متواضعانه و پیگیرانه در دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان اولین بانیان، پایه گذاران و حامیان فکری این مرکز علمی، آموزشی و آکادمیک به همراه مرحوم «آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی» و بهره‌مندی دانشجویان از علم و دانش و منش و سلوک عملی ایشان از یادها نخواهد رفت، به طوری که تلاش علمی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله تسخیری میراث عظیمی در اختیار جامعه اسلامی گذارد که آثار فراوان آن قابل احصاء نیست.

اینجانب با دلی آکنده از اندوهِ فقدان منادی وحدت و پدری دلسوز و به نمایندگی از هیات امناء، هیات رئیسه، استادان، دانش­ آموختگان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه مذاهب اسلامی این مصیبت بزرگ و جانکاه را که به راستی جبران ناشدنی است محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علمای شیعه و اهل سنت، دغدغه‌مندان عرصه تقریب، آحاد امت اسلامی و شاگردان و خانواده معزز ایشان تسلیت عرض نموده و علو درجات آن فقید سعید را از درگاه حق تعالی مسئلت دارم.

راهشان پر فروغ و پر رهرو باد.

محمدحسین مختاری

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی

انتهای پیام
مطالب مرتبط