صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۶۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
عباس کریمی عباسی بیان کرد:

عباس کریمی عباسی، شاعر و نویسنده در یادداشتی تأکید کرد نکته اصلی در بیان مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس به زبان امروز و برای نسلی که آن را ندیده‌اند است که خود خاسته از رزمندگان و فضایی روحی و معنوی آن‌هاست. اینکه انسانی با لطافت روح شهید همت چگونه در فضای وحشتناک جبهه چون شیر در برابر دشمن می‌ایستد نشانه روح بزرگ اوست که خود برگرفته از تربیت دینی و آموزه‌های قرآنی است.

به گزارش ایکنا، عباس کریمی عباسی، شاعر و نویسنده، در یادداشتی تأکید کرد که آدم‌های حاضر در جنگ تحمیلی هشت ‌ساله فقط در وصیت‌نامه محصور نیستند و رفتار آن‌ها که مطابق آموزه‌های معنوی خاسته از اسلام و قرآن بوده باید الگو قرار گیرد، در حالی‌ که متأسفانه به انجام کارهای تکراری نظیر برپایی نمایشگاه و پخش فیلم‌های سینمایی و مستند بسنده می‌شود. متن این یادداشت در ادامه از نظر می‌گذرد؛

جنگ چهره‌ای کریه دارد و کشتن انسان‌ها از گناهان کبیره در همه ادیان الهی و از جمله اسلام است، اما دفاع از مفاهیم بزرگی است که شاخه‌هایی مختلف دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها دفاع از وطن و آب‌ و خاک است. این دفاع اگر با مفاهیم معنوی بشری و الهی درآمیزد تقدیس پیدا می‌کند و در نتیجه ما آن را دفاع مقدس می‌نامیم که هشت سال ایستادگی ایرانیان در برابر تهاجم دیکتاتور آن سال‌های عراق و به یاری چهل کشور دیگر بود.

از آنجاکه جنگ و کشتار مفاهیم مرتبط با حوادث عظیم غیرطبیعی هستند، بررسی آن‌ها به انگیزه‌های انسانی و تمایلات و زیاده‌خواهی حاکمان در طول تاریخ برمی‌گردد و ذهن ما به‌سرعت هیتلر، چنگیز خان، صدام، ناپلئون و امثالهم را به‌عنوان خونخواران کشورگشا تداعی می‌کند درحالی‌که وقتی به مسئله دفاع فکر می‌کنیم چهره آرامش‌بخش و مهربان شهدایی چون همت، چمران، متوسلیان و ... را به یاد می‌آوریم که تضاد زیادی با مفهوم جنگ دارند و این موضوعی است که توجه کمی به آن شده تا مفاهیم دفاع مقدس را برای نسل‌های فعلی و آینده بازنگری و تحلیل کند.

مسئله اینجاست که آدم‌های حاضر در جنگ تحمیلی هشت ‌ساله فقط در وصیت‌نامه و خاطرات محصور نیستند؛ عملکرد و رفتار آن‌ها که مطابق آموزه‌های معنوی خاسته از اسلام و قرآن بوده باید الگو قرار گیرد در حالی ‌که متأسفانه در دهه دفاع مقدس که همین چند روز گذشته هم شاهد آن بودیم به انجام کارهای تکراری نظیر برپایی نمایشگاه و پخش فیلم‌های سینمایی و مستند از سیما بسنده می‌شود. هرچند این موارد لازم‌اند، اما نکته اصلی در بیان مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس به زبان امروز و برای نسلی که آن را ندیده‌اند است که خود خاسته از رزمندگان و فضایی روحی و معنوی آن‌هاست. اینکه انسانی با لطافت روح شهید همت چگونه در فضای وحشتناک جبهه چون شیر در برابر دشمن می‌ایستد و روحیه‌ای متضاد از خود نشان می‌دهد نشانه روح بزرگ و وطن‌پرست و خداجویانه اوست که خود برگرفته از تربیت دینی و آموزه‌های قرآنی است.

قرآن کریم کتابی است که راه‌های عملی زندگی صحیح و بهتر برای انسان‌ها را نشان می‌دهد و مفاهیمی چندجانبه و عمیق دارد که باعث رشد شخصیت و تربیت صحیح انسان برای انسانتر بودن است و این روحیه به بهترین شکل در آدم‌های دفاع مقدس متجلی شده و همین موضوع است که باید در داستان‌ها و فیلم‌ها و بازی‌های مختلف و در کل تولیدات فرهنگی و هنری مرتبط لحاظ شده و به صورتی شفاف دیده شود.

قرآن ارزشمندترین کتاب خدا از آخرین فرستاده اوست پس می‌توان پاسخ همه سؤال‌های بشری را در آن یافت اگر با ظرافت و در جای خود به آن توجه و عمل کنیم.

انتهای پیام