صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۹۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

به نظر نصرالله حکمت، براساس روایت امام رضا(ع)، کسی عقلِ برتر دارد که نخست به شناختن خویش بپردازد تا بتواند با آگاهی از خویشتن به جهان بیرون از خود قدم نهد؛ آن‌گاه خواهد توانست که جهان بیرون از خود را نیز بشناسد.

به گزارش ایکنا، نصرالله حکمت، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) به تبیین یکی از روایات آن حضرت در مورد معرفت نفس پرداخته و تأکید کرده که کسی عقلِ برتر دارد که نخست به شناختن خویش بپردازد تا بتواند با آگاهی از خویشتن به جهان بیرون از خود قدم نهد؛ آن‌گاه خواهد توانست جهان بیرون از خود را نیز بشناسد.

«حضرت رضا، درود خدا بر او بادا، فرمود: «اَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الاِنْسانِ نَفْسَهُ (میزان الحکمة، ج۶ ، ص ۲۴۷۸) برترین عقل (تعقل) آن است که آدمی، خویشتن خود را بشناسد.»

کلام بلند و‌ استوار امام به اندازه کافی، گویا است و نیازی به شرح و‌ تفسیر ندارد، اما فهم من و تو، به عنوان مخاطب این کلام نیازمند آن است که خود را گسترش دهد تا معنا و ضرورت شناختن خویشتن را بهتر درک کند و سرّ برتری عقل کسی را که به شناختن خود می‌پردازد، دریابد.

عقل قوه‌ای است در اندرون انسان که از یک‌سو او را از دیگر جانداران، متمایز می‌کند و از جانب دیگر، نقطه اتصال و اشتراک او با عقول برتر از عقل انسانی و با آگاهی کیهانی است.

اینک آدمی می‌تواند این قدرت ادراک و شناخت را به‌ جهانِ بیرون از خود مشغول کند نیز می‌تواند با این قدرت ادراکی به سیر و سیاحت در جهانِ درون خویش بپردازد و اسرار عوالم درون خود را کشف کند.

از دیدگاه حضرت رضا(ع) کسی عقلِ برتر دارد که نخست به شناختن خویش بپردازد تا بتواند با آگاهی از خویشتن به جهان بیرون از خود قدم نهد؛ آن‌گاه خواهد توانست جهان بیرون از خود را نیز بشناسد و الّا کسی که‌ از شناختن درون خود ناتوان است چگونه می‌تواند بیرون از خود را بشناسد؟»

انتهای پیام