صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۲۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
5 نکته از نشست خبری رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف /

نشست خبری روز گذشته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نکاتی در خود داشت، مواردی از ساماندهی داوران مسابقات قرآن تا راه‌اندازی باشگاه برگزیدگان مسابقات؛ باشگاهی که اگر راه‌اندازی شود، می‌تواند میراث‌ ماندگاری از مدیریت فعلی باشد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری تشریح فعالیت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اعلام جزئیات چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن روز گذشته با حضور نسبتاً کم‌رنگ خبرنگاران برگزار شد. این حضور کم‌رنگ با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا قابل پیش‌بینی بود. از همین رو انتظار می‌رفت برگزارکنندگان، این نشست خبری را همچون مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن که مجازی شده است، به همین صورت برگزار کنند. فارغ از این مباحث، نشست رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه حاوی نکاتی بود که پرداختن مجدد به آنها خالی از لطف نیست.

صراحت در بیان هزینه‌ها

صراحت در ارائه جزئیات هزینه‌ای مراحل مختلف مسابقات سراسری، شاید پررنگ‌ترین نکته مثبت نشست روز گذشته بود. مهدی قره‌شیخلو بدون هیچ خساستی در ارائه هزینه‌های مسابقات، نشان داد آنچه تا پیش از این در مرکز در جریان بوده و از ارائه جزئیات هزینه‌ای مسابقات سر باز زده می‌شد، صرفاً سلیقه شخصی بوده و ممانعت سازمانی وجود نداشته است.

ارائه جزئیات هزینه‌ای مسابقات همواره در نشست‌های خبری مورد مطالبه بسیاری از خبرنگاران بوده و اغلب نیز از رسیدن به آن عاجز بوده‌اند. ارائه شفاف هزینه‌های مسابقات به خصوص در بحث مسابقات بین‌المللی قرآن اگر با رعایت اصل هزینه‌فایده بوده باشد، از شکل‌گیری حساسیت‌های بی‌مورد جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه ارائه بخشی از هزینه‌های مسابقات سراسری قرآن پیش از شروع آن اقدامی ارزشمند است، انتظار می‌رود این هزینه‌ها پس از پایان مسابقات و جزئی‌تر در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

رشد قابل توجه میانگین جوایز

اهدای میانگین 10 میلیون تومان به هر برگزیده یکی دیگر از نکات مثبت نشست خبری روز گذشته بود. چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، مجموعاً 64 برگزیده در رشته‌ها و بخش‌های مختلف خواهد داشت و این تعداد 660 میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. به نظر می‌رسد این میانگین بالاترین میانگین جوایز اهدایی به متسابقان در طول برگزاری مسابقات بوده باشد.

رشد 25 تا 150 درصدی میزان جوایز برگزیدگان در شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند خبر خوبی برای شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن و آنها که نیم‌نگاهی به کسب رتبه در این مسابقات دارند باشد، حتی اگر این رقم در مقابل وضعیت اقتصادی موجود ناچیز باشد.

اغراق‌ در انجام یک اقدام

ساماندهی داوران مسابقات قرآن از جمله اقداماتی بود که قره‌شیخلو از آن به عنوان یکی از اقدامات هفت‌گانه مرکز امور قرآنی طی یک سال گذشته خبر داد. اقدامی که به زعم او خلأ آن در چهل سال گذشته همواره احساس شده و شاید به همین خاطر در اغلب جلسات و گفت‌وگوهای خود بر آن تأکید و آن را به عنوان یکی از دستاوردهای حضور خود در سازمان اوقاف معرفی می‌کند.

خوب است بدانیم در سال 96 بحث ساماندهی داوران مسابقات قرآن از سوی مدیریت پیشین این مرکز مطرح و به خروجی‌های خوبی همچون نگارش ضوابط و آیین‌نامه پیش رفته و به خروجی خوبی هم رسیده بود. برای اطلاع از پیشینه بحث ساماندهی داوران مسابقات قرآن به «اعلام شیوه‌های ارزیابی متقاضیان در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن»، «اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن» و «تقسیم داوران به پنج سطح» رجوع شد.

تشکیل باشگاه برگزیدگان

تشکیل باشگاه برگزیدگان مسابقات قرآن، نکته دیگر نشست روز گذشته بود، خبری که بدون شک بسیاری از پیشکسوتان قرآنی که سابقه کسب رتبه در مسابقات سراسری و بین‌المللی را دارند از شنیدن آن خوشحال خواهند شد، چراکه کمترین دستاورد چنین باشگاهی می‌تواند ایجاد شبکه تعاملی و ثبت و انتقال تجربیات باشد. موضوعی که بسیاری از پیشکسوتان در گفت‌وگوهای خود بر آن تأکید کرده‌اند.

با وجود تمام الزاماتی که برای شکل‌گیری چنین باشگاهی وجود دارد، به نظر می‌رسد هنوز در حد ایده باشد و زمان زیادی تا نهایی شدن آن در پیش باشد.‌ چنین باشگاهی اگر به واقعیت تبدیل شود، می‌تواند یکی از ماندگارترین عملکردهای مدیریت فعلی باشد.

تفاوت جوایز بانوان و آقایان

در چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تلاش شده است تا همسان‌سازی بین میزان جوایز بانوان و آقایان صورت بگیرد، اما باز هم تفاوت میزان جوایز آقایان و بانوان در برخی رشته‌ها و از جمله رشته قرائت تحقیق به چشم می‌خورد. تفاوت سطحی که حتی اگر توجیه منطقی داشته باشد، به لحاظ احساسی برای بسیاری از شرکت‌کنندگان قابل پذیرش نیست و حس خوبی را منتقل نمی‌کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط