زینب شیبانی که مدت شش سال است در حوزه پتهدوزی فعالیت دارد و در یکی دیگر از غرفههای این باغ تاریخی مشغول فعالیت است، به خبرنگار ایکنا از خراسان جنوبی گفت: تبلیغات و بازاریابی از مشکلات عمده این هنر است. پتهدوزی یک هنر اصیل ایرانی است که نامهای دیگر آن فطهدوزی و سلسلهدوزی است و پارچه زمینه پته پارچهای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده میشود.
این هنرمند بیان کرد: عصر امروز عصر تبلیغات است و تا تبلیغات گستردهای صورت نگیرد، نه جوانان به سمت این هنر میآیند و نه هنرمند میتواند آثار خود را معرفی کند. به خاطر کرونا چند وقتی است که اجاره مغازه را پرداخت نکردهایم و فروش خوبی هم نداریم، چراکه مراجعات بسیار کم است. مسئولان باید با اعطای تسهیلات و کمک به معرفی هنرها به هنرمندان کمک کنند و دورههای آموزشی و علمی نیز میتواند برای ارتقای این هنر اثرگذار باشد.
فاطمه هراتی که چندین سال است در هنر قلمزنی مشغول به فعالیت است در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با بیان اینکه در حوزه آموزش تخصصی ضعف داریم، اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی در حوزه این هنر برگزار نمیشود. فردی که بخواهد وارد این حوزه شود باید اطلاعات خاصی داشته باشد، اطلاعاتی که بتواند به صورت تخصصی کار خود را ادامه دهد، اما در این حوزه در استان بسیار ضعیفیم. هرکاری نیاز به پشتکار و خلاقیت دارد، اما حمایت نیز لازمه کار است.
وی با تأکید بر توجه به آموزش در این حوزه، بیان کرد: هزینههای آموزش این هنر بالاست و هر فردی نمیتواند در این حوزه از آموزشها بهره ببرد. هنرها معمولاً یک صنف مخصوص ندارند و همین امر باعث میشود تا زیرساختهای لازم برای حمایت از هنرمندان فراهم نشود.
هراتی با بیان اینکه در حوزه بازاریابی مشکل داریم، افزود: شرکت در نمایشگاهها برای هنرمندان مؤثر و چه خوب است که برای کمک به هنرمندان در طول سال نمایشگاههایی برگزار شود. دستسازههای این هنر بسیار گران هستند و به همین دلیل چندان خریده نمیشود که نیازمند حمایت مسئولان به ویژه در شرایط کرونا هستیم.
خدیجه چاجی، مسئول بازارچه باغ اکبریه بیرجند، در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی، اظهار کرد: در این بازارچه فروش و آموزش در حوزه صنایعدستی دنبال میشود و هنرمندانی در رشتههای هنری مانند چرمدوزی، حکاکی چرم، مشبک چوب، مشبک فلز، انواع زیورآلات چوبی و مسی، تراش سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی و تهیه انواع سازهای سنتی فعال هستند.
مسئول بازارچه باغ اکبریه بیرجند با بیان اینکه در ایام نوروز با تدارک برنامهها در محوطه باغ، تعداد بازدیدکنندهها و میزان فروش، افزایش مییابد، تصریح کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم برنامههای جذاب را تدارک ببینیم. امیدواریم پس از پایان یافتن بیماری کرونا بتوانیم برنامههای حمایتی را انجام دهیم.
چاجی ادامه داد: متاسفانه در حوزه تبلیغات صنایعدستی اقدامات لازم انجام نشده است که باید با ارائه فکرهای نو و جذاب به اثربخشی فعالیتهای صنایعدستی کمک کرد. صنایعدستی در صورت توجه و حمایت میتواند یکی از منابع اصلی اقتصادی و درآمدی استانها باشد، اما آن چنانکه باید مورد حمایت قرار نمیگیرد.
گزارش تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام