وی افزود: برخی خدا و پیامبر را قبول دارند، اما اهل بیت(ع) را قبول ندارند و برخی هر سه مورد را قبول دارند، اما به عمق حقیقت دین پی نبردهاند که همگی مراتب انکار است و به همین میزان هم افراد به لحاظ شنوایی و بینایی و درک باطنی متفاوت هستند. در این آیه به ناشنوایی و بیعقلی آنها اشاره شده است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: آیتالله ستوده (رحمك الله) میگفت خدا به مردم خیلی نعمتها داده است، اما همیشه مینالند که روزیمان و سلامتی ما کم است، ولی خیلیها عقل ندارند و اصلا نگران آن هم نیستند و از خدا هم نمیخواهند؛ ما تصور میکنیم که عاقل هستیم و میشنویم و میبینیم، ولی اگر پرده برافتد، خواهیم دید که در دنیا چیزی نفهمیدیم و زندگی را به غفلت و جهالت گذراندیم و این تعابیر تلنگر برای بیدارشدن ما هست.
وی با بیان اینکه قرآن بالاترین حقیقت هستی است که میشده به لفظ درآورد و بیش از آن دیدنی و شنیدنی است، یعنی قرآن سقف و قله بیان حقیقت است، اضافه کرد: در آیه 45 «أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا» فرمود اگر انسان واقعا گوش و چشم شنوا و بینا داشته باشد، نیازی به فلسفه و برهان و ... برای شناخت خدا ندارد؛ فرمود آیا تو نگاه نمیکنی به پرورگارت که سایه را طولانی کرد، در حالی که میتوانست آن را ساکن قرار دهد.
آیتالله هادوی بیان کرد: خداوند این نظم یعنی وجود خورشید و تابندگی آن و سایر پدیدههای طبیعی مانند سایه را دلیلی برای قدرت و حکمت الهی برشمرده است؛ در آیه «ثُمَّ قَبَضْنَاهُ إِلَيْنَا قَبْضًا يَسِيرًا ﴿۴۶﴾ هم فرمود که سپس آن [سايه] را اندك اندك به سوى خود بازمى گيريم (۴۶) همچنین در آیه وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا ﴿۴۷﴾ تاکید فرمود که و اوست كسى كه شب را براى شما پوششى قرار داد و خواب را [مايه] آرامشى و روز را زمان برخاستن [شما] گردانيد (۴۷).
استاد سطح عالی حوزه با اشاره به آیه «وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا»، تصریح کرد: یکی از ادله فقها بر اینکه آب باران منفعل نمیشود و حکم کر را دارد همین آیه شریفه و نزول ماء طهور است؛ بنابراین خداوند سایه و خورشید و روز و شب و آب باران را نشانه بر وجود خود میداند تا ما از طریق آن به وجود خدای حکیم و قادر و علیم پی ببریم.
وی افزود: اگر ما صدای باران را میشنویم و صدای خدا را نمیشنویم، کر هستیم و چون کر و کوریم حرف با خدا نمیزنیم، زیرا اعتقاد عمیق قلبی نداریم؛ او فرموده است که مرا بخوانید و کسی میتواند ادعونی را محقق کند که به آن اعتقاد قلبی داشته باشد؛ تصور نکنیم خداوند در دوردست است و حتما باید با تحصیلات آنچنانی او را بشناسیم؛ او از رگ گردن به ما نزدیکتر است و و باید چشم گوش باز کنیم؛ خداوند نادیدنی نیست بلکه ما هوشیار نیستیم و به تعبیری «یا من هو اختفا لفرط نوره»؛ فرط نور نادیدنی نیست.
وی با اشاره به انتخابات پیش رو تأکید کرد: چندماهی به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، ولی این ایام، ایام بسیار بدی است و معمولاً حوادث خوبی رخ نمیدهد و باید همه نامزدها و مردم و گروههای سیاسی تلاش کنند تا اخلاق انتخاباتی بیشتر رعایت شود.