صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۴۸۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد:

مدیر حوزه‌های علمیه رویکرد راهبردی و فراگیر را در معرفی بزرگان جهان اسلام، مهم برشمرد و گفت: از یک منظر بحث مرزبانی، تقویت و تحکیم عقاید شیعه و دفع شبهات مطرح است و از سوی دیگر باید از منظر کلان یعنی باید با پرهیز از دامن زدن به اختلافات به مسائل نگاه کرد.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، شامگاه سه‌شنبه، 30 دی‌ماه، در دیدار با مسئولان مجمع جهانی اهل بیت(ع) ضمن قدردانی از مجموعه فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) به ویژه در برگزاری همایش جهانی حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: مجموعه فاخر، خبیر و بصیر مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کار شریف و شایسته‌ای را در تبیین جایگاه حضرت ابوطالب(ع) انجام می‌دهند و ما هم از باب وظیفه شرعی و دینی حاضر هستیم همکاری لازم را در فضای حوزه انجام دهیم.
 
مدیر حوزه‌های علمیه رویکرد راهبردی و فراگیر را در این گونه موضوعات مهم برشمرد و تأکید شد: از یک منظر بحث مرزبانی، تقویت و تحکیم عقاید شیعه و دفع شبهات مطرح است که مرتب علیه مکتب تشیع پمپاژ می‌شود و از سوی دیگر باید از منظر کلان به مسائل نگاه کرد؛ یعنی ورود به این گونه موضوعات باید راهبردی، فراگیر و بدون هیچ گونه ایجاد اختلافی صورت بگیرد.
 
استاد حوزه علمیه سیره امام خمینی(ره) و شهید صدر در تبیین عقاید شیعه را الگو و نقشه راه خواند و یادآور شد: رویکرد ایشان تمدنی و فعال، کاربردی و فراگیر، راهبردی و در راستای وحدت جامعه اسلامی بود که درعین قاطعیت بر مواضع شیعی و جذابیت، دافعه نداشتند.
 
آیت‌الله اعرافی، استفاده از نظریات و سخنان بزرگان، شعرا و مشاهیر جهان را پدیده‌ای مبارک و ارزشمند در شناسایی بزرگان اسلام عنوان کرد و گفت: معرفی شخصیت حضرت ابوطالب(ع) از دیدگاه متفکران در سطوح مختلف، مسیر تفکر و تحقیق را باز کرده و حساسیت‌ها را کاهش می‌دهد.
 
وی با اشاره به نقش ویژه تاریخی حضرت ابوطالب(ع) در حمایت از رسول خاتم(ص) و در تاریخ اسلام بیان کرد: ایشان سبک کاملی از زندگی ایمانی، نمادی از مجموعه فضائل و گنجینه تاریخی هستند که با نقش کلیدی و بهترین راهبرد توانستند در تاریخ پیامبر اکرم(ص) تأثیرگذار باشند، از این رو بر گردن همه مسلمانان و امت اسلام حق دارند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه معرفی حضرت ابوطالب(ع) را مستلزم یک متن جامع، کامل و فرهیخته دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در تبیین شخصیتی همچون حضرت ابوطالب(ع)، متن جامع در سطوح حوزوی، دانشگاهی و دانش آموزی است که حتی بتوان آن را به زبان‌های دیگر نیز ترجمه کرد.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه و مخاطبان داخلی و خارجی محتوای فاخر تولید شده تصریح کرد: ظرفیت داخلی جامعه دانشگاهی که در چهل و پنج رشته حوزوی مشغول به تحصیل هستند؛ علاوه بر آن رشته‌های علوم انسانی، ظرفیت آموزش و پرورش و معلمان، علاقه‌مندان و مخاطبان میلیونی محتوای تولید شده فاخر و جامع هستند.
 
آیت‌الله اعرافی افزود: انجمن شعر و ادب که با هدف آشناسازی طلاب جوان با شعر و ادب راه‌اندازی شده است، می‌تواند در این زمینه ورود داشته باشد، همچنین با توجه به تدوین سرفصل‌های حوزوی، بخش پایان‌نامه‌ها و حتی بخش خبرگزاری حوزه، می‌توان مجموعه محتوای تولید شده به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) را استفاده کرد.
 
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی‌تبار، قائم مقام دبیرکل و معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با ارائه گزارشی با موضوع فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) جهت برگزاری همایش جهانی حضرت ابوطالب(ع) پرداخت و گفت: مجموعه کارهای انجام گرفته درباره شخصیت حضرت ابوطالب(ع) محدود است و به حداقل‌ها اکتفا شده است.
 
وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: ارتباط با اساتید و بزرگان جهان اسلام و چهره‌های داخلی و خارجی، ارتباط با مستشرقین در کشورهای مختلف، جمع آوری آثار و مقالات داخلی و خارجی جهت برگزاری همایش، مجموعه مصاحبه‌های تلویزیونی با شخصیت‌های مختلف فرهنگی و هنری، پیگیری نامگذاری سالروز رحلت حضرت ابوطالب(ع) به عنوان روز حمایت از ایتام، اطلس تاریخی ابوطالب(ع)، تهیه آثار هنری و جذاب به ویژه استفاده از آرشیو و فیلم مجیدی در معرفی حضرت ابوطالب(علیه السلام) و... از جمله اقدامات صورت گرفته به همت مجمع جهانی  اهل بیت(ع) در این راستاست.
انتهای پیام