صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۲۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
شجاعی در گفت‌وگو با ایکنا:

سیدمظفر شجاعی با اشاره به کتاب جدید سیدمهدی شجاعی گفت: مهمترین موضوع داستان «یکی بود یکی نبود» مسئله مفهومی تأثیر لقمه حرام است و شخصیت تاریخی ملاک آن نیست.

سیدمظفر شجاعی، مدیر روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان در گفت‌وگو با ایکنا درباره کتاب «یکی بود یکی نبود» گفت: سیدمهدی شجاعی نویسنده‌ای است که آثار بسیاری را برای آشنایی مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال با فرهنگ و معارف اسلامی و معارف اهل بیت(ع) و خاندان نبوت به نگارش درآورده است و یکی از آخرین آثارش را با عنوان «یکی بود، یکی نبود» برای گروه کودک و نوجوان نوشته است.

وی افزود: این کتاب به بازخوانی فراز‌هایی از تاریخ صدر اسلام و زندگی «شریک ابن عبدالله نخعی» اختصاص یافته است. شریک، زاهدی گوشه‌نشین و مورد اعتنا و اقبال مردم است که با وسوسه خلیفه و دریافت مال و لقمه حرام از سوی خلیفه به یکی از ایادی او تبدیل شده و دینش را به دنیا می‌فروشد.

شجاعی ادامه داد: سرنوشت این شخص، بسیار عبرت‌آموز و در قالب یک داستان مستقل به آن پرداخته شده است و سلسله‌وار نیست. پیشتر نیز درباره شخصیت‌های تاریخی، آثاری به قلم سیدمهدی شجاعی منتشر شده است. به عنوان مثال کتاب «سلام بر وحی» براساس آیه قرآن و کتاب «شانه علی نشانه شجاعت» براساس سوره والعادیات به نگارش درآمده است. برخی آثار نیز مانند «پشت پنجره» یک داستان به‌روز است که براساس یکی از مشکلات روانشناختی کودکان شکل گرفته یا کتاب «روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد» با استناد به آیات و روایات منتشر شده است؛ بنابراین آثار منتشر شده، مربوط به مقطع خاص تاریخی نیست که به صورت ادامه‌دار به آن‌ها پرداخته شود.

مدیر روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان در ادامه درباره دلیل انتخاب شریک ابن عبدالله نخعی در این داستان گفت: مهمترین انگیزه انتخاب این داستان مسئله مفهومی تأثیر لقمه حرام است و ملاک، شخصیت تاریخی نبوده است. بلکه اهمیت این موضوع که لقمه حرام چه تأثیر و عواقبی در زندگی دارد، مورد تأکید نویسنده بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: این مسئله امروزه هم کاربرد بسیاری دارد و نویسنده اثر، این داستان را در قالب روایتی ساده و با تصویرسازی‌های متنی قابل فهم برای مخاطب بازگو کرده است. تصویرگری‌های این اثر به همت صدیقه احمدی و با تکنیک‌های تصویرسازی مستند و هنر کاغذ انجام شده است. این تکنیک با وجود اینکه زمانبر است، اما یکی از دلنشین‌ترین جلوه‌های هنر تصویرگری برای مخاطبان کتاب کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

انتهای پیام