صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۴۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

شبکه‌های رادیویی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، تدارک گسترده‌ای در‌خصوص تولید و پخش برنامه‌های رمضانی انجام داده‌اند که در لحظات معنوی ماه ضیافت الهی همراه مومنان روزه‌دار خواهند بود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی، عبادت و روزه‌داری در ماه رمضان را بخشی از هویت مسلمانان در جهان امروز برشمرده‌اند.

این ماه، نزد مسلمانان، احترام و جایگاه ویژه‌ای دارد. از مهم‌ترین عبادت‌های این ماه، تلاوت قرآن، اِحیای شبهای قدر، دعا، استغفار، افطاری‌دادن و کمک به نیازمندان است.

در همین راستا شبکه های مختلف رادیویی با تولید برنامه‌های پر محتوی سهم موثری در راستای افزایش فضای معنوی رسانه‌ای ایفا می‌کند. به‌نحوی‌که بیش از 5300 برنامه با 230 عنوان برنامه را به مدت 18 هزار دقیقه ماحصل برنامه‌های متنوع معاونت صدا در این ایام نورانی است.

بر این اساس؛ خلاصه‌ای از مهمترین موضوعات و عناوینی که در این برنامه‌ها به صورت شبانه روزی مطرح می‌شود بدین شرح است: موضوعاتی از قبیل ارتقای ارزش‌های دینی، بیان آداب و آموزه‌های دعا، آداب سحر خیزی و مناجات اخلاق اسلامی و کمک به همنوع، تفسیر و شرح مختصر آیات قرآن، به درگاه پرودرگار، مراسم، آئین‌ها و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، تغذیه و سلامت روزه‌دار آداب ماه مبارک رمضان، آشنایی با شخصیت‌های بزرگ صدر اسلام در قالب کتاب گویا، دعا و نیاش، پخش قرآن و سخنرانی‌های مذهبی‌، آشنایی با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در اقوام ایران، ترویج فرهنگ مهربانی و همدلی در جامعه، آداب و رسوم کشورهای اسلامی در ماه مبارک رمضان، روزه اولیها و جوانان، اخلاق فردی و اجتماعی در ماه مبارک رمضان، آموزه های نهج البلاغه ، پاسخ به شبهات و سوالات جوانان درخصوص روزه و ماه مبارک رمضان، آشنایی با مفاهیم سلامت معنوی، ایجاد و تقویت رفتار‌های مثبت با توجه به ماه غفران الهی،آشنایی با آثار مثبت روزه داری در ابعاد جسمی و روانی،توجهات تغذیه‌ای برای پیشگیری از مشکلات گوارشی در ماه رمضان، کودکان و پرسش از والدین درباره روزه و روزه‌داری، ضرورت توجه ویژه به رعایت حق الناس، اهمیت رمضان در خانواده، ویژگی‌ها و رهنمودهای حضرت علی (ع) و گفت‌وگو با خیرین و محسنین. الگوپذیری جوانان ازحسن خلق امام حسن (ع)، شخصیت و سیره اخلاقی امام علی (ع) و عظمت نهج البلاغه، فضایل و کرامات حضرت علی (ع)، نگاهی به حکومت علوی، فرصت‌های رمضان در خانه و خانواده، آداب سحر خيزي و مناجات،. ایجاد آمادگی معنوی در مخاطبان روزه دار برای عبادت و راز و نیاز، تکریم ایتام - صله رحم، خیرین در حوزه ورزش و گرامیداشت روز قدس.

شبکه رادیویی سلامت با برنامه «بارانی‌ترین ماه» و در قالب مجله رادیویی از ساعت 02:30 به صورت زنده و با موضوع آشنایی با مفاهیم سلامت معنوی، ایجاد و تقویت رفتار‌های مثبت با توجه به ماه غفران الهی، آشنایی با آثار مثبت روزه‌داری در ابعاد جسمی و روانی، مخاطبان را همراه می‌کند.

همچنین برنامه «ماه ماه» مجله رادیویی است که ساعت 18:00 و زنده پخش می‌شود. ایجاد فضایی معنوی همراه با آموزش رفتارهای درست دینی: با آیتم های مصباح +نمایش(نمایش موضوعی + نمایش قرآنی)، سی سنگر(گزارش از بیمارستان‌ها)، مرز باریک (تلنگر) حق‌الناس، پاسخگویی به سوالات شرعی، سفره سلامت(نکات تغذیه‌ای)، قرآنگرام(معرفی سایتها و صفحه های مجازی خوب با محتوای قرآنی) و از رنجی که میبریم(نفی دنیاپرستی) به سمع مومنان روزه‌دار می‌رسد.

شبکه رادیویی اقتصاد برنامه «خوان آسمانی» مجله رادیویی ویژه ماه مبارک رمضان که بنا دارد ختم اقتصادی قرآن با محوریت موضوعات اقتصاد اسلامی و اخلاقی در قرآن را برای مخاطبان روزه دار بررسی کند و به پویش‌های همدلی و کمک مومنانه در این ماه با گپ‌و‌گفت با خیرین می‌پردازد.

شبکه رادیویی ایران برنامه «قرار بی‌قراران» را که مجله رادیویی است از ساعت 04:00 و زنده با عناوینی از قبیل اخلاق اسلامی و کمک به همنوع با توجه به اوضاع کنونی (ویژه سحر) منتشر و برنامه «قرار آسمانی» را از ساعت 19:05 که ویژه برنامه افطار است را با موضوع بهار همدلی با توجه به شرایط موجود پخش می‌کند. شبکه رادیویی تهران برنامه «دعوت» که مجله رادیویی است ساعت 19:30 به صورت زنده و ویژه افطار پخش می‌شود.

شبکه رادیویی صبا «راه نیکنامی» را از ساعت 14:00 با محوریت گفتگو با خیرین و محسنین و «صفحه دل» را از ساعت 21:00 با خوانش اشعار مرتبط با مناسبت‌های ماه مبارک رمضان همراه مخاطبان است.

شبکه رادیویی فرهنگ «کیمیای سعادت» را از ساعت 5:30 با پخش سخنرانی مذهبی و اخلاقی به مناسبت ماه مبارک رمضان و «ماه شیرین دهنان» را ساعت 19:30 و زنده با گفت‌و‌گو با اهالی «ادب و هنر» درباره ماه مبارک رمضان- قرآن و ترجمه- کارشناسی و ویژه افطار ماه رمضان به روی آنتن می‌رود.

شبکه رادیویی قرآن برنامه «خلوت حضور» ساعت 3:00 به صورت زنده ایجاد فضایی ملکوتی اذان‌گاهی صبح با پخش ادعیه و تلاوتها با موضوع رمضان، شرح وتوضیح آیات سوره مبارکه آل عمران، ترجمه روان دعای پرفیض ابوحمزه ثمالی و گلچینی از سخنرانی آیت الله حق شناس در خصوص ماه مبارک رمضان از مهمترین روکردهای این برنامه است . «بشارت» ساعت 17:00 و زنده با موضوعات مهمی همچون فرصت‌های رمضانی ،فرصت حفظ و تثبیت حفظ قرآن‌، آموزش روشها و نکات حفظ قرآن، ارائه حفظ مخاطبان به کارشناسی حضوری در برنامه زنده هر روز ارائه جزء روز ماه مبارک رمضان روزه داران را همراهی می‌کند.

شبکه رادیویی گفتگو برنامه «فصل وصل» را از ساعت 8:30 و زنده با تمرکز بر رعایت حق الناس رعایت مواسات و کمک به همنوعان و برنامه «به تماشا سوگند» را ساعت 19:00 در لحظات افطار مبتنی برمواسات و همدلی و حق الناس به سمع مخاطبان می‌رساند.

شبکه رادیویی معارف برنامه «ضيافت» را از ساعت 19:15 و زنده ويژه افطار با موضوع سبك زندگي ديني و محوريت اموزه هاي خطبه متقين نهج البلاغه و برنامه «كريمانه» ساعت 21:30 ویژه حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام را منتشر می‌‌کند.

شبکه رادیویی نمایش نیز مانند سایر شبکه های برنامه های ویژه ای را تدارک دیده اند. بر این اساس نمایش «رمضان خونین» را از ساعت 22:00 پخش می‌کند. نمایش رادیویی داستان جوانی را روایت می‌کند که با به دست آوردن شناخت در خصوص مولای متقیان و آگاهی از قصد خوارج برای کشتن معاویه، عمروعاص و حضرت علی (ع) سعی در رساندن خود به آن حضرت دارد. «بر صلات» دیگر برنامه این شبکه است که ساعت 12:00 و زنده پخش ویژه اذان ظهر را منتشر می‌کند.

‌شبکه رادیویی ورزش برنامه «پرواز دل» را ساعت 21:00 را زنده با موضوع داستان‌های ماه مبارک رمضان ، ویژگی‌ها و فضایل اخلاقی مولا علی و ارتباط با حرم آقا علی بن موسی الرضا (ع) همچنین برنامه «یک جهان فریاد» ساعت 10:00 و زنده به انعکاس ابعاد ممختلف روز جهانی قدس می‌پردازد.

انتهای پیام