رسانهها بهعنوان فرستندههای پیام با شیوههای اقناعی سعی میکنند بهوسیله منطق یا احساس یا هر دو بر ما تأثیر بگذارند.
به روشهایی که رسانهها برای قانع کردن ما و رسیدن به هدف نهایی خود به کار میبرند، اقناعسازی رسانهای میگویند. اگر بدانیم که رسانهها چگونه و با چه روشی سعی میکنند پیامهایشان را بفرستند تا بتوانند قانعمان کنند با چشمان بازتری در مقابل پیامهای آنها تصمیم میگیریم.
یکی از فنون قانعسازی مخاطبان در رسانه گواهیدادن نخبهها، ستارهها و حتی مردم عادی است. در پیامهای رسانهای اغلب کسانی را نشان میدهند که درباره یک محصول نظر میدهند و گاهی آن را تأیید یا رد میکنند. افرادی که به این منظور از آنها استفاده میشود گاهی چهرههای مشهور و معروف هستند.
با این فن، رسانه چنین وانمود میکند که همه از مردم عادی گرفته تا نخبهها، در حال انجام کار واحدی هستند یا عقیده یکسان دارند و بهتر است که فرصت را از دست ندهیم و به آنها بپیوندیم. به عبارت دیگر قرار است ما به این نتیجه برسیم که «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو...»