صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۵۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
در آیین بزرگداشت سید آزادگان مطرح شد؛

سعید اوحدی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ بنیاد شهید شرایط درمانی تا این اندازه مطلوب نبوده است، گفت: جامعه امروز ما مشکلات اقتصادی بسیاری دارد و این شرایط قطعاً برای جامعه ایثارگری به دلیل عوارض دوران جنگ، سخت‌تر هم هست و ما امیدواریم که ان‌شاءالله بتوانیم در تعاملاتی که با دولت و مجلس داریم، این مشکلات را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین بزرگداشت حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی، ملقب به سیدآزادگان، به مناسبت سالگرد درگذشت این شخصیت برجسته دفاع مقدس از سوی بنیاد شهید و امورایثارگران در سالن عرفان برگزار شد. معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و تنی چند از آزادگان دفاع مقدس در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم سردار سلیمانی، رئیس معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران ضمن خیر مقدم به حضار این مراسم در چند جمله به تشریح شخصیت حاج سید علی‌اکبر ابوترابی پرداخت. سپس سرتیپ فنودی از آزادگانی که ۱۰ سال در اسارت رژیم بعث عراق بود، در جایگاه حضور پیدا کرد و به بیان خاطرات خود و حجت‌الاسلام سید‌‌علی‌اکبر ابوترابی و مشقات و سختی‌های دوران اسارت در زندان بعقوبه پرداخت و گفت: حاج آقا ابوترابی در دوران اسارت همیشه مشکل‌گشا بودند و حرف آخر را می‌زدند.

در ادامه با پخش مستقیم به صورت اینترنتی از تبریز، حجت‌الاسلام عالی از آزادگان و همراهان حجت‌الاسلام ابوترابی نیز به ذکر ویژگی‌ها و خاطرات سیدآزادگان پرداخت و تصریح کرد: من اعتراف می‌کنم که حاج‌آقا ابوترابی شخصیتی داشت که کمتر شخصی همطراز با ایشان بودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شکری، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید نیز در این بزرگداشت اظهار کرد:‌ بهترین صفات دینی و مومنانه را که می‌توان برای یک فرد ذکر کرد و عالی‌ترین نمونه چنین فردی، این سید بزرگوار، حاج‌آقا ابوترابی بودند. ما به او و همه همرزمانی که با حاج‌آقا ابوترابی بودند، افتخار می‌کنیم و می‌بالیم.

در ادامه سعید اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران که خود نیز از آزادگان هشت دفاع مقدس است، در ابتدا با تسلیت ایام ارتحال امام و حاج‌آقا ابوترابی و گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد؛ گفت: امروز ما در فلسطین اشغالی شاهد تحقق آرمان‌های امام راحل و شهدا هستیم که مقاومت مردم فلسطین نشان آن است.

وی در ادامه افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اسرا و آزادگان ذخایر این انقلاب هستند و اسرا الماس‌های درخشانی هستند که جامعه‌ خود را نورانی می‌کنند. اسرا نیز مانند الماس در سخت‌ترین شرایط زیستند و شکوفا شدند.

اوحدی با ذکر این جمله از حجت‌الاسلام ابوترابی که «اسارت قطعه‌ای از بهشت بر روی زمین بود»؛ گفت: در آن زمان در اردوگاه‌ها و زندان‌های رژیم بعث، حتی اسم سید آزادگان، حاج‌آقا ابوترابی نیز سبب آرامش دل ما می‌شد. به یاد دارم یکی از اسیران از حاج‌آقا پرسید: حاج آقا خدمت تا به کجا؟ ایشان فرمودند تا جایی که در خدمت خاک شوی و مردم برای رسیدن به مقصدشان از تو عبور کنند.

در ادامه این مراسم از ۵ خانواده آزاده سرافراز با حضور مسئولین تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

در انتها نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابوترابی، برادر مرحوم سید‌علی‌اکبر ابوترابی و امام جمعه موقت تهران، در این مراسم گفت: اسارت، انسان‌هایی را تربیت‌ کرد که نماد تربیت دینی هستند. آنان نشان استقامت، ایستادگی، بزرگی، گذشت، انسانیت و... بودند و هستند. آزادگان در دوران اسارت خود ترس و حزن در دل نداشتند و این بیانگر همان کلام خداست.

وی در پایان افزود: در این چهار دهه، ملت‌ ایران، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن موقعیت و عزت دیگری را کسب کردند و این عزت در پایداری و استقامت در نقطه تعالی قرار خواهد گرفت. صبر و استقامت ملت ما در این دوران سخت اقتصادی نیز عزت دیگری را خلق خواهد کرد.

سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره میزان توجه به مشکلات و گلایه‌مندی‌های آزادگان، افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران منشوری را به عنوان قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران دارد که ما باید در آن ظرف قانونی اقدامات خود را انجام دهیم و دسته‌بندی خدمات نیز تعریف شده است. با تأکید عرض می‌کنم که در هیچ دوره‌ای از تاریخ بنیاد شهید با توجه به شرایطی که حاکم است؛ در حوزه درمانی چنین شرایط مطلوبی را تا به امروز ما نداشتیم.

وی در رابطه با مشکلات اقتصادی موجود جامعه ایثارگری افزود: حوزه مادی و اقتصادی در قانون، تعریف خود را دارد. کسانی که شاغل در دستگاه‌ها هستند، حقوق‌شان را می‌گیرند و عزیزانی که زمینه‌ای برای اشتغال ندارند و شغلی نداشتند؛ قانون مجلس چنین مشخص کرده است که حقوق مستمری‌بگیران برابر با حداقل حقوق یک کارمند دولت است. به هرحال جامعه امروز ما مشکلات اقتصادی سخت و دشواری دارد، نه فقط برای جامعه آزادگان و ایثارگری که برای همه مردم همینطور است؛ قطعاً برای جامعه ایثارگری به دلیل عوارض دوران جنگ، سخت‌تر هم است و ما امیدواریم که ان‌شاءالله بتوانیم در تعاملاتی که با دولت و مجلس داریم، با شروع سال دوم مجلس، طرح‌ها و لوایح خوبی داشته باشیم و مجلس یازدهم کمکی کند تا بتوانیم گوشه‌ای از این مشکلات را برطرف کنیم.

انتهای پیام