صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۷۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

در مکتب امام کاظم(ع) آمده است که به تشخیص اکثریت اعتماد نکن‌، قرآن را معيار قرار دادن كثرت را مذمّت می‌کند و كثرت‌، معيار حقیقت نيست.

به گزارش ایکنا از گلستان، در مکتب امام کاظم(ع) آمده است که به تشخیص اکثریت اعتماد نکن‌، قرآن را معيار قرار دادن‏ كثرت را مذمّت می‌کند و می‌گوید كثرت‌، معيار حقیقت نيست.

امام کاظم(ع) در حدیثی  خطاب به هشام مى‌فرمايد: قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه خداوند در سوره انعام آیه 116مى‏‌فرمايد: وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ، و اگر از بيشتر كسانى كه در اين سرزمين هستند پيروى كنى تو را از راه خدا گمراه مى‌كنند آنان جز از گمان [خود] پيروى نمى‌كنند و جز به حدس و تخمين نمى‌‏پردازند.»

اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مى‏‌كنند؛ چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمين‏‌اند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى‌شود دنبالش مى‌روند.

چون اكثر اين‏جور هستند، پس به اكثر اعتماد نكن. اين خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد.

امام کاظم(ع) در  ادامه خطاب به هشام مى‏‌فرمايد: هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد.

اى هشام! اگر در دست تو يک گردو باشد و هركس به تو برسد بگويد: به به! چه گوهر عالى! در هيچ خزانه‌‌اى پيدا نمى‏‌شود، تو كه مى‏‌بينى گوهر نيست نبايد گول آنها را بخورى.

نقطه مقابلش: و اگر در دست تو گوهرى باشد و هركس به تو برسد بگويد: اين گردو را از كجا آورده‌اى؟ تو نبايد اعتنا كنى.

اگر همه مردم به اين گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخيص و عقل و فكر خودت باش و عقل را راهنماى خود قرار بده.

 برگرفته از مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 867- 866

انتهای پیام