صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۸۹۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

عبدالله علایی؛ تهیه‌کننده برنامه رادیویی «ایران امروز» اظهار کرد: با توجه به نگاه ویژه قرآن به بحث عقلانیت با حضور کارشناسان به موضوع مورد نظر در برنامه پرداخته خواهد شد.

عبدالله علایی؛ تهیه‌کننده برنامه «ایران امروز» در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد: عقلانیت و خردگرایی، درآموزه‌های دینی مورد تأکید قرار گرفته است تا آنجا که در قرآن کریم ۴۹ بار از مشتقات ماده «عقل» استفاده شده و واژه‌هایی مانند «یتفکرون، و یتدبرون» بسیار در قرآن آمده است. در این راستا «ایران امروز» سه‌شنبه سی‌ام شهریور، به بررسی و اهمیت این موضوع می‌پردازد.

وی افزود: امام رضا (ع) فرموده‌اند: «صَدِيقُ‏ كُلِّ‏ امْرِئٍ‏ عَقْلُهُ‏ وَ عَدُوُّهُ‏ جَهْلُهُ‏؛  دوست هر انسانی عقل او و دشمن او، جهل اوست.» در روایات دیگر نیز عقل، ابزارى براى شناخت حقایق تلقى شده است؛ چنانکه رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده‌اند: «مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً أَفْضَلَ‏ مِنَ‏ الْعَقْل‏؛  خداوند چیزی بهتر از عقل برای بندگانش قسمت نکرده است.»

علایی ادامه داد: با توجه به اهمیت و سفارش بر این موضوع در «ایران امروز» با حضور حجت‌الاسلام علی سرلک و حجت‌الاسلام امین کثیری به بررسی آسیب‌های عقل‌گرایی مطلق، عقل‌گریزی و عقل‌گریزی در فرقه‌های نوپدید می‌پردازیم.

این تهیه‌کننده در پایان تصریح کرد: «ایران امروز» از گروه معارف و مناسبت‌ها با اجرای لقمان یداللهی ساعت ۱۱:۴۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

انتهای پیام