صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۹۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
قاریان و عاملان قرآن در دفاع مقدس / 4

حسن منزوی در 28 صفر سال 1343 روز شهادت امام حسن(ع) به دنیا آمد و 20 محرم 1403 به شهادت رسید.

به گزارش ایکنا، ۳۱ شهریور، سالروز اولین حمله رژیم بعث عراق به وطن‌مان، آغاز هفته دفاع مقدس است تا بهانه‌ای برای یاد آن همه رشادت و ایثار غیر قابل وصف باشد.

شهدای دوران دفاع مقدس، همگی عاملان به آموزه‌‌‌های قرآن بوده و سیره اهل بیت به ویژه سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را سرلوحه طریق جاوید خود قرار داده بودند، اما در صف اول این مبارزات، قاریان خو‌ش‌خوان و حافظان آیات قرآن کریم نیز  حضور داشتند که نه‌ تنها جسم خود را در خدمت به وطن وقف کرده بودند، بلکه با صدای خود نیز روحی دیگر به رزمندگان می‌بخشیدند.

شهید حسن منزوی 28 صفر سال 1343، روز وفات رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) در تهران به دنیا آمد و به همین دلیل حسن نامیده شد و بیستم محرم 1403 مصادف با 16 آبان 1361 به شهادت رسید؛ یعنی میلاد و شهادت او با ماه‌‌های حزن اهل بیت گره خورده بود و شاید بتوان از این تداخل، راز شهادت این بزرگوار را رمزگشایی کرد.

حسن منزوی، یکی از اعضای فعال بسیج مسجد امام جعفر صادق(ع) بود، او با توجه به مسئله آموزش عقیدتی و سیاسی نوجوانان، درصدد تحقق به این امر مهم برآمد و به تشکیل گروه شکوفه‌های انقلاب و آموزش به نوجوانان به ویژه قرآن اقدام کرد.

خلق و خوی شهید منزوی

حسن منزوی، به راستی حسن بود و منزوی؛ حسن یعنی نیکو و منزوی از همه پلیدی‌ها و آراسته به حسن و خوبی بود.

حسن شب عاشورای قبل از شهادت خود که اغلب بسیجیان حاضر در جبهه به جهت مراسم احیا و عزاداری برای پاس در محل نگهبانی خود حضور به موقع نداشتند، سر وقت خود را برای پاس می‌رساند و در جواب برادر پاسداری که گفته بود ما هم باید امشب به عزاداری می‌پرداختیم، گفته بود «من امشب می‌خواهم مثل حضرت عباس(ع) پاس بدهم.»

حسن، قبل از شهادت، اتاق خود را جمع و جور و نوارهایش را هم مرتب کرده بود و ساعتی که می‌خواست به جبهه برود به مادرش می‌گوید: «یک نوار صوتی قرمزرنگ برای شما پر کرده‌ام». نوار صوتی شامل سرودهایی بود که خودش خوانده بود و آخرین سرودش هم سرود شهادت بود. بعد از شهادت حسن، از نوارهایی که خانواده‌ها برای مادرش می‌آوردند، متوجه شده بود که چه مراسمی اجرا می‌کرده و مادرش از آنها اطلاعی نداشته است.

ورود به حوزه و فراگیری علوم دینی

حسن منزوی در سال تحصیلی 1360-1359 در آستانه ورود به سال سوم دبیرستان با توجه به نیاز جامعه نوپای انقلاب در زمینه‌های ارشادی و تقویت خط مشی اسلامی خود برای تحصیل در علوم دینی و سیاسی راهی حوزه علمیه قم شد و در آنجا به تحصیل پرداخت. حسن در حین فراگیری علوم فقهی به خواندن دروس دبیرستانی خود نیز ادامه داد و پس از گذشت یک سال تلمذ در حضور اساتید حوزه علمیه، برای اخذ پایان‌نامه تحصیلی به تهران بازگشت و مشغول به تحصیل در یکی از دبیرستان‌های تهران شد و در خلال آن نیز به ادامه فراگیری علوم فقهی و دروس عربی نزد حجت‌الاسلام قزوینی پرداخت تا موفق به دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی شد.

اعزام به جبهه

در تابستان 1361 بنابر فرمان امام خمینی(ره) و مراجع بزرگوار تقلید، مبتنی بر تعطیلی حوزه‌های علمیه، برای تقویت جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، حسن مهیای ثبت‌نام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و در 12 محرم عازم جبهه شد و جالب آنکه باز هم اعزام به جبهه این شهید بزرگوار، مصادف با ایام محرم بوده است.

حدود ساعت 10 صبح بود، طبق اهداف تعیین شده، گردانی که حسن در آن مشغول به خدمت بود، به جاده‌ای که سطح آن بالاتر از سطح دشت عملیاتی بود، نزدیک شد، تا آن موقع حسن به عنوان کمک آر پی جی زن، نیز فعالیت می‌کرد، به خاطر نزدیک شدن تانک‌های دشمن و شدت اصابت خمپاره دو آر پی جی زن گروه، به شهادت رسیدند که حسن بلافاصله آر پی جی را برمی‌دارد و بر روی جاده قرار گرفته تا تانک‌های نزدیک شده را مورد هدف قرار دهد که ناگهان از چند جهت مورد اصابت گلوله تانک‌های دیگر قرار می‌گیرد و بر زمین می‌افتد. شاید دقیقه‌ای تا شهادتش طول می‌کشد؛ می‌گویند «ایشان ابتدا خونی که از بینی‌اش می‌آید، با انگشتانش پاک می‌کند و سپس با نگاهی به آن، لبخند رضایتی می‌زند و شروع به تلاوت‌ سوره‌های کوچک قرآن می‌کند و بعد با ذکر یا مهدی یا مهدی(عج)، صدای زمینی‌اش خاموش می‌شود».

شهید حسن منزوی در تاریخ 16 آبان‌ماه سال 1361 و در عملیات بیت‌المقدس در منطقه مهران به درجه عظیم شهادت نائل آمد و پیکر پاکش در بهشت زهرا قطعه 28، ردیف 23، شماره 3 به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام