صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۰۷۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷

امام جمعه درق خراسان شمالی با تشریح مولفه‌های وحدت، تمسک به قرآن را مهمترین عامل تحقق وحدت در امت اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام یحیی حسام، امام جمعه درق، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آیه‌ی وحدت در قرآن کریم، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ یعنی و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید. و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت. در تفاسیر، علمای بزرگ در مورد اینکه حبل‌الله چیست مسائل مختلفی را بیان نموده‌اند. یکی از نظرات علما این است که ریسمان الهی همین قرآن و دین اسلام است. مسلمانان باید همه با هم و در کنار هم حول محور اسلام باشند.

وی ادامه داد: امام صادق (علیه السلام) نیز در تفسیر حبل‌الله می‌فرمایند: حبل‌الله ما اهل‌بیت هستیم. در روایتی دیگر نیز این کلمه به امیرالمومنین علی(علیه السلام) تعبیر و تفسیر شده است. در آیه دیگری از قرآن خداوند متعال می‌فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ یعنی حضرت محمد(صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند. آنان را در حال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را می‌طلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانه‌های نورانیّت پدیدار است.

امام‌جمعه درق در ادامه صحبت‌های خود در مورد مشترکات بین شیعه و سنی، گفت: ما آنقدر با اهل تسنن مشترکاتی داریم که موارد اختلافی اندک نتواند آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. هم شیعه و هم سنی هر دو رو به یک قبله نماز می‌خوانند. خدا، دین، پیامبر و بسیاری از موارد دیگر از مشترکات ما هستند. به فتوای حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و بسیاری از مراجع تقلید ما در کنار اهل سنت در مراسم حج نماز می‌خوانیم. همه این‌ها حول محور قابل ذکر بوده و باید روی آن‌ها کار شده و بیان شوند.

حجت‌الاسلام حسام با اشاره به حضور بسیاری از مردم اهل سنت در سراسر کشور، کرد: ما با اهل سنت خصوصا ائمه جمعه اهل سنت و دیگر بزرگانشان ارتباط خوبی داریم. این ارتباط آن‌قدر نزدیک است که بسیاری از این عزیزان در مشکلاتشان با تماس گرفته و مشورت می‌نمایند. حتی برخی از ناگفته‌ها را در ارتباطی که ایشان داریم بیان می‌نمایند. این ارتباط وقتی ایجاد که معاشرت‌ها را با اهل سنت بیشتر نمودیم. سرکشی، همنشینی، معاشرت و مراوده با اهل سنت در اعیاد و دیگر مناسبت‌ها در طول سال بسیار در بوجود آمدن این ارتباط موثر بوده است.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های برگزار شده دیگر گفت: پاسداشت و بزرگداشت شهدای اهل سنت یکی دیگر از برنامه‌های برگزار شده برای تحکیم وحدت بین شیعه و سنی بود. این موضوع بسیار بازخوردهای خوبی داشت چون هم بزرگداشت شهدا بود و هم در ذهن این عزیزان تداعی شد که اگر نظامی شکل گرفته است شیعه و سنی در کنار هم در برابر دشمنی واحد جنگیده‌اند. خدا را شکر با اقدامات اینچنینی توانسته‌ایم ارتباط میان شیعه و سنی را برقرار نماییم.

انتهای پیام