رخشانی گفت: مهمترین مسئله آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان رشد بالای جمعیت دانشآموزی است که بسیاری از شاخصهای اصلی مانند فضای آموزشی و نیروی انسانی را تحت تأیر قرار میدهد.
وی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته با ایجاد کارگروههای تخصصی تمام مشکلات آموزش و پرورش استان را رصد و اولویت بندی کردیم تا بتوانیم برای حل آنان با برنامه ریزی حرکت کنیم.
رخشانی تصریح کرد: پس از رصد دقیق مشکلات و موانع موجود برای ارتقای شاخصهای آموزشی و تربیتی، مشخص شد که مهمترین مسئله و چالش آموزش و پرورش استان رشد جمعیت دانشآموزی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: در کل کشور رشد موالید در حال کاهش است اما در سیستان و بلوچستان این شاخص در حال افزایش بوده و این رشد جمعیت تمام مولفه های موجود در نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهد. پیشبینی انجام شده براساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان میدهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.
رخشانی گفت: در سه سال اخیر تخصیص قریب به ۲۲ هزار نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر است و در حوزه مدرسه سازی نیز نزدیک به ۳ هزار کلاس درس احداث گردیده است.
وی با اشاره به اقدامات خیرخواهانه خیرین گرانقدر، همراهی سپاه پاسداران بویژه قرارگاه قدس جنوب شرق کشور و ۶ برابر شدن اعتبارات دولتی در زمینه مدرسهسازی خاطر نشان کرد: سالانه هزار و ۱۰۰ کلاس در استان ساخته میشود که تنها جوابگوی ۳۲ هزار دانش آموز جدید است.
رخشانی تصریح کرد: اگر به موضوع رشد فزاینده جمعیت دانشآموزی در استان توجه نشود در سال ۱۴۰۵ با یک بحران بزرگ در زمینه کمبود فضاهای آموزشی و نیروی انسانی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین باید راهکاری ویژه برای این مسئله تدبیر شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان به پیگیری مشکلات استان توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که یک کمیسیون ملی در وزارت متبوع برای رصد و تسهیل چالشهای آموزش و پرورش استان ایجاد شده است.
رخشانی به تدوین سه سند تخصصی در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر سند فضاهای آموزشی، سند ساخت ۳۰ هنرستان و سند ساخت ۹۲ مدرسه شبانه روزی در استان مخصوصاً برای حاشیه شهرها و مناطق دور مرزی تهیه و تدوین شده است.
وی افزود: از آنجایی که میزان درآمد خانوار استان یک میلیون تومان نسبت به کشور پایین تر است، اولویت اول خانوادهها موضوعات اقتصادی است و همین موضوع سبب می شود دانشآموزان زودتر به بازار کار وارد شوند.
وی ایجاد هنرستانها را یکی از راهکارهای مهارتآموزی و ایجاد فرصت اشتغال در استان عنوان کرد و گفت: در کل استان ۶ هنرستان مهارتی دارالفنون در حال ساخت است که وقتی به بهرهبرداری برسند، میتوانند بسیاری از جمعیت دانشآموزی استان را تحت پوشش قرار دهند و مسئله مهارتآموزی و اشتغالزایی رونق خواهد گرفت.
رخشانی با اشاره به مشکلات آموزشی در حاشیه شهر زاهدان تأکید کرد: ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ در این شهر با تمرکز بر نقاط شمالی زاهدان میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه باشد.
وی ادامه داد: انتظار داریم شوراهای اسلامی شهر همسو و هم جهت و در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند تا بتوانیم شاخصهای آموزشی و تربیتی استان را ارتقا دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازماندگان از تحصیل استان اشاره کرد و گفت: از ۱۴۸ هزار نفر لیست اسامی بازماندگان از تحصیل که از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ارسال شد، ۶۸ هزار نفر شناسایی شدند و برای حضور آنان در مدارس برنامهریزی شد.
وی ادامه داد: از جمعیت باقیمانده در بررسیهای بعدی مشخص شد که ۱۴ هزار نفر منع خدمات بودند؛ به این معنا که در مدارس ما بدون کد ملی و با کد سایر، مشغول به تحصیل هستند.
رخشانی تصریح کرد: ۴۶ هزار نفر باقی مانده که هیچ نشانی از آنها پیدا نشده است، یا فوتیهایی هستند که هنوز شناسنامه آنان باطل نشده است، یا دوتابعیتیهایی که در کشورهای همسایه مشغول به تحصیل هستند، یا کسانی که در مدارس دینی درس میخوانند و آموزش و پرورش از آنان اطلاعات دقیقی ندارد.
وی در پایان بر ضرورت همراهی و همافزایی اعضای شورای اسلامی شهرها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آموزش و پرورش برای حل مشکلات تأکید کرد و گفت: ایجاد کارگروه تامین زمین برای بررسی مشکلات فضاهای آموزشی و تغییر کاربری میتواند بسیاری از مشکلات ساخت مدارس در شهر زاهدان را حل کند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام