صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۲۰۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه ساختار حقوقی کشور هم‌اکنون به نحوی است که اصلاح فرآیندهایی که اشکالاتی دارد و در چارچوب حقوقی مشکل است، گفت: به طور مثال بانک، به یک واحد تولیدی وام می‌دهد و سود مرکب که مصداق رِباست را دریافت می‌کند و جریمه دیرکرد و نهایتاً مجموعه قوانینی که هست، واحد تولیدی را تعطیل و کارگران را بیکار و تولید ملی را دچار لطمه می‌کند.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 18 آبان در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت: ساختار حقوقی کشور ما هم‌اکنون به نحوی است که اصلاح فرآیندهایی که اشکالاتی دارد، در چارچوب حقوقی مشکل است، به طور مثال بانک، به یک واحد تولیدی وام می‌دهد و سود مرکب که مصداق رِباست را دریافت می‌کند و جریمه دیرکرد و نهایتاً مجموعه قوانینی که هست، واحد تولیدی را تعطیل و کارگران را بیکار و تولید ملی را دچار لطمه می‌کند.

وی با بیان اینکه این کار ظلم است و باید جلوی آن از طریق وضع قوانین جدید گرفته شود، افزود: در خصوص انتقال سپرده‌های مردم فارس از بانک‌های استان به مرکز و جاهای دیگر نیز مرحوم آیت‌الله ایمانی 9 سال پیش گله کرد و بنده نیز چند خطبه در این رابطه خوانده‌ام اما اصلاح نمی‌شود یعنی در این زمینه مشکل داریم.

آیت‌الله دژکام از رئیس اتاق بازرگانی کشور خواست تا این قضیه را پیگیری کند و ادامه داد: اگر این موارد را نتوانیم به شکلی قاعده‌مند کنیم و برخی از گره‌ها را حل کنیم مشکل حل نخواهد شد، بانک خصوصی که به کنار بانک دولتی هم زیر بار نمی‌رود.

امام جمعه شیراز بیان کرد: ما بیماری و مشکل را شناسایی کرده‌ایم اما در نسخه‌ای که بدهیم و عمل شود، گیر داریم و دوباره همه در جلسات فقط در مورد بیماری صحبت می‌کنند و این باید تغییر کند و یک همت عالی در همه مدیران می‎خواهد.

وی با بیان اینکه سیستم طوری تعریف شده است که وقتی می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم به من نوعی به عنوان روحانی لطمه می‌خورد و انجام نمی‌گیرد، گفت: شجاعت و شهامتی می‌خواهد که این جراحی انجام گیرد. شما به عنوان اتاق بازرگانی در این سیستم منافعی دارید اما منافع بزرگ‌تری هم هست که دارد از بین می‌رود. مثل خمس دادن است که در خمس می‌دانیم که مال از جیب می‌رود ولی باور داریم که ضرر نیست چون برای خدا است و جای دیگری جبران می‌شود و همین خمس به عداات اجتماعی نیز کمک می کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اگر کشور می‌خواهد اصلاح شود باید روی این مسائل فکر کنیم، افزود: مسلما ساختار فعلی به همین شکل از روحانیت تا بازرگانی و بازار و اتاق اصناف و دولت همه در همین قالب بسته شده‌اند و وقتی می‌گویید خطا دارد و باید اصلاح شود بقیه در همین قالب احساس می‌کنند، لطمه می‌خوردند و مقاومت می‌کنند. امروز همه می‌دانیم چه مشکلی داریم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس بیان کرد: فرض ما این است که اینجا بازرگانی است و باید سود داشته باشد اما اینکه این سودها را چگونه تأمین کنیم تا به مصالح کشور بیانجامد را باید راه برایش پیدا کنیم. متاسفانه شکلی که امروز هست کار تجاری و تولیدی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی از مسئولان اتاق کشور خواست تا عالمانه در این زمینه راه حل ارائه دهند که در نهایت از آنان قدردانی خواهد شد زیرا به کمک وزارت صمت و اقتصاد خواهند آمد و در نهایت رویکردهای غلط اصلاح می‌شود.

انتهای پیام