وی افزود: تین و زیتون نام دو کوه در منطقه شامات است؛ تین کوهی در دمشق و زیتون کوهی است که بیتالمقدس روی آن قرار گرفته است. قسم خوردن به این کوهها به خاطر این است که شامات و بیتالمقدس جایگاه بعثت بسیاری از انبیاء و از طرفی درختان انجیر و زیتون هم در آن زیاد است و اینکه این دو به معنای دو کوه و مکان جغرافیای گرفته شوند، با ادامه آیات سازگارتر است.
استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: طور سینین در لغت به معنای کوه مبارک، اما مقصود کوهی است که خداوند با حضرت موسی(ع) سخن گفت و او آتشی از دور دید و خدا فرمود کفشهایت را بیرون بیاور و او موسی کلیمالله شد. «وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ»؛ در آیه بعد به بلد امین یعنی کعبه و شهر مکه قسم خورده است که در تداوم مکانهایی است که سایر انبیاء در آن مبعوث شدند.
وی اضافه کرد: در تفسیر قمی بیان شده که مراد از تین، مدینه، زیتون، بیتالمقدس، طور سینین، کوفه و بلد امین هم مکه است؛ البته در همین تفسیر باز ذکر شده که تین، پیامبر(ص)، زیتون، امام علی(ع)، طور سینین، امام حسین(ع) و امام مجتبی(ع) و بلد امین سایر ائمه(ع) هستند.
استاد حوزه علمیه گفت: روایتی را شیخ صدوق در خصال ذکر کرده و آورده است که امام کاظم(ع) از پیامبر(ص) روایت کرده است که خداوند از هر چیزی 4 تا را انتخاب کرده است؛ از ملائکه، جبرئیل، میکائیل و اسرافیل و عزرائیل، از انبیاء، ابراهیم، داود، موسی و محمد(ص)، از شهرها هم چهار مورد که تین و زیتون و ... است. از زنان چهار مورد که مریم(س)، خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) و آسیه است.
وی اظهار کرد: شیخ حر عاملی هم این روایت را از معانی الاخبار صدوق نقل کرده است. البته ظاهراً برخی از این موارد، تأویل است و سند معتبر ندارد، اما اینکه تین و زیتون را مکان گرفته، مؤید آن تفسیری است که گفتیم و تین حمل بر کوهی در شام میشود.
آیتالله هادوی تهرانی با بیان اینکه در تداوم قسم به این آیات، جواب قسم بیان شده است، اضافه کرد: خداوند بعد از این قسمها فرمود: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» ما انسان را در بهترین وضعیت خلق کردیم و سپس او را به اسفل سافلین فرستادیم، گفته شده که احسن تقویم بهترین وضعیت بدنی انسان یعنی دوره جوانی و اسفل سافلین هم دوره پیری؛ البته برخی مفسران دیگر از جمله شیخ طوسی از بصری و مجاهد و ... مقصود از اسفل سافین را جهنم بیان کرده است.
آیتالله هادوی تهرانی گفت: علامه طباطبایی میگوید احتمال دارد «رددناه» به معنای قراردادن و «جعلنا» باشد، نه به معنای ارجاع دادن، ما به تبع علامه طباطبایی گفتیم یعنی انسان با بهترین قابلیت روحی خلق شده و ناظر به مراحل مادی و جسمی انسان نیست، ولی این انسانها با این قابلیت به خاطر اعمال زشت و مسیر انحرافی به قعر جهنم میافتند، مگر کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند و این گروه کم هستند که در آیات مختلف از جمله سوره عصر به آن اشاره شده است.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه بروج گفت: در آیات 12 و 13 این سوره فرمود: «إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ؛ إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ»؛ این آیات از بطش و غضب شدید الهی سخن گفته و بلافاصله در آیه 14 فرمود که خدا همانطور که غضب شدید دارد، بخشنده و مهربان و اهل ود، غفران و گذشت است، صاحب عرش با عظمت و با مجد است؛ عرش الهی بسیار باشکوه است «ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ».
وی اضافه کرد: البته تعبیر عرش، کنایی است، نه اینکه واقعاً عرش جسمی باشد، بلکه کنایه از قدرت و سلطه خدا بر عالم وجود است. این خدای مهربان و دارای قدرت، «فعال لما یرید» است؛ یعنی هر آنچه را که بخواهد انجام میدهد و چیزی نیست که محدودکننده قدرت او باشد.
وی اضافه کرد: البته قدرت خداوند به محالات تعلق نمیگیرد، نه اینکه ضعفی در او هست، بلکه به خاطر این است که محال، ظرفیت تعلق ندارد و خارج از این چیزی نیست که خداوند آن را بخواهد و نتواند انجام دهد. به تعبیر علامه طباطبایی، خدا گرفتار خستگی و ملالت و ناتوانی نمیشود.
آیتالله هادوی تهرانی تصریح کرد: آیات شرح داده شده در واقع بسط آیات گذشته در باب پاداش دادن به بهشتیان است که فرمود برای مؤمنان جنات و باغهایی در بهشت وجود دارد که از زیر آنها نهرها جاری است؛ همچنین فرستادن بدکاران به جهنم است.
استاد حوزه علمیه گفت: به هر حال طبق تعبیری که در ادعیه وارد شده، ما به خاطر غفور و ودود بودن خدا جسارت و تجری پیدا میکنیم، ما بدی میکنیم و خدا با ما مهربانی میکند، ولی باز کردارمان بدتر میشود. تجربه شخصی هر کدام از ما نشان داده که خدا چقدر مهربان است و بدیها و زشتیهای ما را میپوشاند؛ هرقدر ما متجاوز به حقوق و شخصیت دیگران و حرمتشکن هستیم و آبروی دیگران را میبریم، خدا کریم و رحیم و مهربان و ستارالعیوب و غفارالذنوب است: «کم من قبیح سترته و کم من فادح من البلاء اقلته و کم من عثار وقیته و کم من مکروه دفعته و کم من ثناء جمیل لست اهل له نشرته».
انتهای پیام