صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۲۷۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
محمود آسن:

محمود آسن، داور مسابقات قرآن معتقد است که اساتید قرآنی باید مشخص کنند که هدف از قرآن‌آموزی چیست و چگونه می‌توان سبک زندگی قرآنی را در هر موقعیتی اجرا کنیم.

محمود آسن، داور مسابقات قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، به تبیین نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی پرداخت و گفت: برای رسیدن به این هدف باید ابتدا وحدت باشد و در این زمینه باید کار شود.

وی تصریح کرد: اساتید پیشکسوت باید کارگاهی برای جامعه قرآنی برگزار کنند که مشخص کند هدف از قرآن‌آموزی و رشته‌های مختلف قرآن از جمله حفظ، قرائت و... چیست و ما چطور باید سبک زندگی قرآنی را در اداره یا شغل آزادی که هستیم، پیاده کنیم و رفتارمان چطور باشد که بتوانیم دیگران را جذب کنیم.

آسن با تأکید بر اینکه این اعمال هستند که تأثیرگذارند و می‌توانند تحول ایجاد کنند، نه فقط  سخنرانی و صحبت کردن و صرفاً مسابقات برگزار کردن، افزود: باید این آموزش را داشته باشیم تا قرآنیان بدانند که وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و مثل دیگران نباید بی‌تفاوت باشند.

این داور مسابقات قرآن ادامه داد: باید کارگاه آموزشی برگزار شود و اساتید قرآنی هر شهری با یکدیگر ارتباط داشته باشند و مجمعی باشد و چند مدت یک‌بار با هم جلسه داشته باشند و هر کدام گزارش کار خود را دهند که چه کاری انجام دادند و خیرینی که نظارت دارند و کارهای اداری این تشکیلات را انجام می‌دهند، حضور داشته باشند تا ببینند چه کمبودها و ضعف‌هایی وجود دارد تا اساتید بدون دغدغه کار خود را انجام دهند.

وی با یادآوری اینکه این گروه تشکیلات قوی در حال حاضر وجود ندارد، بیان کرد: ۲۷ الی ۲۸ سال پیش چنین گروهی داشتیم که اساتید شهر در مسجد امام حسین(ع) شیراز جمع می‌شدند ولی کم کم این کار رها شد چون ناظری نبود که توجیه و راهنمایی کند که هدف کوتاه‌مدت و هدف بلندمدت این جلسات چیست. اکنون هدف کوتاه‌مدت و جزئی داریم که به مدارس برویم و مدارس و محله‌ها را شناسایی کنیم که کدام مذهبی‌تر و کدام در این زمینه ضعیف‌تر است و علت چیست.

آسن با یادآوری اینکه امام خمینی(ره) مستمر آیه ۴۶ سوره سبأ را در سخنرانی‌های خود می‌خواند و بر اساس همین آیه هم قیام کرد، اظهار کرد: در این آیه خداوند به زبان پیامبر(ص) فرموده که من همین موعظه را به شما می‌گویم که شما برای خداوند قیام بکنید یا تک تک یا دو نفر دو نفر. یعنی اگر دو نفری نشد، تنهایی و هر کس به وظیفه خود عمل کند و همه افراد بشر، مسئول هستند و وقتی توجیه شوند خودجوش می‌آیند و وظیفه خود می‌دانند که نسبت به نسل آینده بی‌تفاوت نباشند. کشورهایی که از نظر تکنولوژی موفق هستند مثلاً فنلاند که بهترین سیستم آموزشی اروپا را دارد، بزرگترها از جمله معلم، مدیر، خانواده و وزیر آموزش و پرورش، پیگیر هستند که آموزش در چه سطحی است و چه نقص‌هایی وجود دارد.  

داور مسابقات قرآن در پایان با تصریح اینکه مشکل اساسی کشور ایران امور تربیتی و پرورشی است، اظهار کرد: اگر بتوانیم کودکان را پرورش دهیم که شوق و ذوق به خداوند داشته باشند همه مشکلات حل می‌شود، والدین وقتی ببینند بچه‌ها جذب شدند، مشارکت می‌کنند و به این وسیله می‌توانیم اتحاد را بین مردم به وجود بیاریم تا دیگر تفرقه و بی‌تفاوتی نباشد؛ امام خمینی(ره) می‌فرمود مملکتی وقتی از بین می‌رود که ملتش بی‌تفاوت باشند.

انتهای پیام