صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۳۳۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
مهربان در گفت‌وگو با ایکنا:

آهنگساز آلبوم «سرباز» گفت: همیشه رزمندگان را خیلی با فرم حماسی و نظامی می‌بینیم ولی در این موومان خیلی بااحساس و از زاویه دید یک پدر و فرزند سعی کردم آن را به تصویر بکشم.

آرمان مهربان آهنگساز آلبوم پوئم‌سمفونی «سرباز» گفت: قالب این اثر به صورت پوئم‌سمفونی است. پوئم‌سمفونی قطعه‌ای است که برای ارکستر سمفونیک به همراه گروه کُر ساخته می‌شود و هدف آن تصویرسازی و داستان‌سرایی بر مبنای موسیقی است. این قطعه شامل شش موومان یا قسمت است تنها یک بخش آن کلام دارد و بخش‌های دیگر بدون کلام سعی کرده تا تصویرسازی کند.

وی ادامه داد: قطعه باکلام این آلبوم به اسم «پیکار» بر اساس شعری از استاد علی محمد مودب ساخته شده و من به عنوان آهنگساز سعی کردم تا تمام جزئیات و فراز و فرودی که در شعر وجود دارد را در آهنگ نیز تداعی کنم.

مهربان در رابطه با ایده اولیه این اثر بیان کرد: ایده اولیه را از شعر گرفتم و بعد از آن سعی کردم هر یک از بخش‌ها را به شکل یک روایت از جایی شروع کنم و پیش ببرم. برای همین موومان‌ها از سرباز شروع می‌شود و تنهایی یک سرباز را نشان می‌دهد و سازهای دیگر و گروه کُر کم‌کم به این ملودی اصلی اضافه می‌شوند و یک لشکر عظیمی را تشکیل می‌دهند که آن ملودی که در ابتدا بسیار حزن‌انگیز و تنها بود را بسیار باشکوه اجرا می‌کنند.

وی در رابطه با موومان «میهن» و «پدر» بیان کرد: این موومان را که برای کشور عزیزمان ساختم. ما همیشه رزمندگان را خیلی با فرم حماسی و نظامی می‌بینیم ولی در این موومان خیلی بااحساس و از زاویه دید یک پدر و فرزند سعی کردم آن را به تصویر بکشم.

مهربان ادامه داد: موومان «الله اکبر» که تمام سازها کلمه الله‌‌اکبر را فریاد می‌زنند و در نهایت در موومان آخر به فتح یا پیروزی می‌رسیم که آن ملودی‌ای که در موومان میهن شنیده بودیم بسیار باشکوه و قدرتمند اجرا می‌شود و کار به پایان می‌رسد.

این آهنگساز در رابطه با زمان ساخت این اثر بیان کرد: حدود شش ماه فرایند آهنگسازی این آلبوم زمان برد و حدود یک ماه در استودیو تلویزیون به همراه ارکستر سمفونیک و گروه کُر صداوسیما درحال ضبط بودیم.

مهربان در رابطه با اینکه ساختن در رابطه با موضوعات ملی میهنی چگونه است بیان کرد:‌ عشق به میهن چیزی است که درون همه‌ ما وجود دارد و از زمانی که به دنیا آمدیم تا روزی هم که از دنیا می‌رویم این عشق همراهمان است. عشق به رزمندگان، رشادت‌ها و از جان‌گذشتگی‌هایی که انجام دادند. به همین علت یک هنرمند همیشه آماده است که در این زمینه‌ها کار کند. من هم زمانی که پیشنهاد این کار را برای ساخت این قطعات قبول کردم خیلی از ایده‌ها را آماده داشتم به این علت که سال‌ها در رابطه با این موضوعات فکر کرده بودم و توانستم در مدت کوتاهی این کار را به پایان برسانم.

وی در پاسخ به این سوال که به جز موضوعات ملی و میهنی، موضوعات دینی و مذهبی چقدر ظرفیت این را دارد تا از طریق هنر مثل موسیقی به آنها پرداخته شود؟ بیان کرد: حتما می‌تواند یک نگاه جدیدی داشته باشد. این موضوعات خیلی جای کار دارد، هرچند حرکت‌هایی صورت گرفته اما می‌تواند بسیار قوی‌تر و وزین‌تر انجام شود. مخصوصاً وقتی کار در قالب ارکستر سمفونیک و گروه کُر تنظیم می‌شود؛ چون این فرم برای موسیقی یک زبان بین‌المللی است و همه جا شنونده دارد و بسیار می‌توان کار کرد. من خود از همین الان اعلام آمادگی می‌کنم که می‌توانم در این زمینه‌ کار کنم.

این آهنگساز در رابطه با چگونگی جذب مخاطب بیشتر برای موسیقی باکیفیت و فاخر بیان کرد: با فرهنگسازی و تولیدات موسیقی خوب می‌توان نگاه‌‌ها را به سمت موسیقی جذب کرد. اگر موسیقی زیبا، اصولی و سالم ساخته شود قطعاً به قلب و ذهن شنونده راه پیدا می‌کند. وقتی که این خوراک آماده باشد شنونده خودش بهترین قاضی می‌تواند باشد و مطمئناً موسیقی‌ای که مبتذل و سطح پایین باشد دیگر لذتبخش نیست. بهترین کار این است که هنرمندان شروع کنند و این حرکت را ادامه دهند و هنگامی که بتوانند خوراک خوبی برای شنونده‌ها در همه شاخه‌های موسیقی تولید کنند حتماً در طی زمان می‌شود به نتایج مطلوبی رسید.

انتهای پیام