صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۳۴۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱

شبکه‌های اجتماعی مجازی در عمل با روشی که برای جذب و نگهداری بیشتر مخاطب باهدف تجارت انجام می‌دهند، یک نوع باور و رفتار تعصب‌آمیز را در بین کاربران خود رواج می‌دهند.

به گزارش ایکنا، تصور کنید در اتاقی هستید که فقط صدا و حرف‌های خودتان را بازتاب می‌دهد؛ یعنی شما عقاید و دیدگاه‌های هیچ‌کس دیگری را نمی‌شنوید؛ به این پدیده اتاق پژواک می‌گویند که استعاره‌ای در فضای رسانه شده است.

در اجتماع واقعی، خانواده، دوستان و همکاران، در اطراف ما هستند که دیدگاه تعدادی از آن‌ها با ما موافق و دیدگاه برخی از آن‌ها مخالف ماست. ممکن است تصور کنید اینترنت و فضای مجازی، اطلاعات و دیدگاه‌های فکری متنوعی را در اختیار ما قرار می‌دهد، اما بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که روشی در شبکه‌های اجتماعی مجازی وجود دارد که آن دسته از اطلاعات و نظراتی را که شما تأیید کرده‌اید و یا به اشتراک گذاشته‌اید برای شما نمایش می‌دهد و آنچه را شما نمی‌پسندید، برایتان محدود می‌کند. این بدان معنی است که شما فقط صدای خودتان را می‌شنوید و به این پدیده اتاق پژواک می‌گویند.

در یک اتاق پژواک افراطی، یک منبع می‌تواند ادعایی را مطرح کند و افراد همفکر آن‌قدر آن ادعا را شنیده و تکرار کنند تا اینکه آن ادعا به شکل یک باور و حتی یک باور اغراق‌آمیز درآید.

شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌رغم ادعایی که در جهت آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات و خبر دارند، اما در عمل با الگوریتمی (روشی) که برای جذب و نگهداری بیشتر مخاطب باهدف تجارت انجام می‌دهند، یک نوع دگماتیسم پنهان (باور و رفتار تعصب‌آمیز) را در بین کاربران خود رواج می‌دهند.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام