صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۵۱۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ 26

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه نقش مکتب علوی در جهاد تبیین بسیار پررنگ است، گفت: مکتب و مرام و حکومت حضرت علی(ع) بسیار نقش پررنگی دارد که متوجه شویم و بدانیم در شرایطی که در آن هستیم باید با شرایط و فتنه‌گران و دشمنانی که داریم به چه شکل برخورد کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه نقش مکتب علوی در جهاد تبیین بسیار پررنگ است، گفت: مکتب و مرام و حکومت حضرت علی(ع) بسیار نقش پررنگی دارد که متوجه شویم و بدانیم در شرایطی که در آن هستیم باید با شرایط و فتنه‌گران و دشمنانی که داریم به چه شکل برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه در مدت کوتاه حکومت امام علی(ع) چندین جنگ بر ایشان تحمیل شد، افزود: نکته اصلی این جنگ‌ها آن است که اگر حضرت علی(ع) می‌خواست باج دهد و به شکلی از ارزش‌های مهمی مثل عدالت کوتاه می‌آمد قطعاً این حکومت استمرار بیشتری پیدا می‌کرد اما ایشان استقامت به خرج داد و اینگونه نبود که با دلایل مختلف و به ظاهر موجه دست از مطلب مهمی مثل عدالت بردارد.

رصاف ادامه داد: اگر ایشان به دشمنانشان باج می‌دادند نیاز نبود جنگی بر ایشان تحمیل شود که بخواهد هزینه دهد و کودکان یتیم و زنان بیوه شوند؛ این‌ها می‌توانست دلایل به ظاهر موجهی باشد که ایشان به کسانی که به دنبال منافع بودند و عملاً باج‌خواهی می‌کردند، باج دهد اما حضرت ایستادگی کرد و امروز نیاز به تبیین این حرکت امام علی (ع) داریم.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: اگر در مقابل فردی مثل معاویه، حضرت علی(ع) نبود ممکن بود تا به امروز به عنوان یک فرد دانشمند مثلا با تدبیر در اداره جامعه مطرح شود اما مکتب علوی یک مکتب خاص است و شیوه این مکتب، شیوه مرسوم و متداول بر سایر حاکمان و پادشاهان نبود. مکتب علوی نسبت به ارزش‌ها سر سوزنی کوتاه نمی‌آید و ایستادگی به خرج می‌دهد و جایی که حق مردم و عدالت اجتماعی است ایشان به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید.

وی با اشاره به مسئله فاصله گرفتن از خوی اشرافی در مکتب علوی تصریح کرد: در مکتب ایشان می‌بینیم از خوی اشرافی خبری نیست و حساسیت فراوانی بر بیت‌المال داشتند که این‌ها مطالبی است که باید از مکتب علوی بسیار بهره ببریم اما نکته اصلی دیگر این است که در عین این حساسیتی که ایشان داشتند مصالح جامعه و اسلام برای ایشان فوق‌العاده حائز اهمیت بود به طوری که با مظلومیت فراوان در آن دورانی که ایشان خانه‌نشین بودند زندگی می‌کردند اما مصالح اسلام را مواظبت کرد که آسیب نبیند و اسلام محفوظ بماند تا دشمن خارجی نیاید و عملاً از این تفرقه بهره ببرد و اساس اسلام را آسیب بزند.

رصاف با تأکید بر اینکه بزنگاه‌های مکتب امیرالمؤمنین(ع) بسیار نیاز به تأمل دارد، اظهار کرد: آنجایی که اگر بنا باشد حضرت از حق خود دفاع کند اساس اسلام از بین می‌رود و جامعه اسلامی دچار تفرقه می‌شود ایشان سکوت می‌کند اما کسانی مثل حضرت فاطمه(س) با تمام وجود از این حق  دفاع می‌کنند اما به شکلی ایشان حساس هستند که مصالح جامعه رعایت شود و درگیری و تفرقه اسلام نو پا را از پا در نیاورد ولی در همان شرایط هم اینگونه نیست که بگذارند حق و حقیقت عملا از بین رود، آن رسالتی که حضرت زهرا(س) به دوش داشتند برای این بود که چراغ حقیقت تا ابد روشن بماند و عملا اسلام در مسیری که باید قرار بگیرد ولی خود حضرت علی(ع) با سکوتشان از اسلام دفاع کردند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با ذکر این نکته که می‌توانیم از جای جای زندگی حضرت علی(ع) و حکومت و مکتب ایشان در جهاد تبیین استفاده کنیم، یادآور شد: ایشان چند سال محدود حکومت‌داری کردند اما مردم از نظر مسکن، آب آشامیدنی و نان یعنی سه رکن اصلی زندگی دیگر مشکلی نداشتند یعنی مکتبی که خدمت‌گزاری را نه سلطنت بر مردم را در عین فشارهای زیاد نسبت به مردم در پیش دارد.

وی اضافه کرد: این موارد بزنگاه‌ها است که اگر روحیه اشرافی بود نمی‌شد با آن همه جنگ‌ها و مشکلات، ارکان زندگی مردم را تأمین کرد اما چون حضرت چیزی برای خود نمی‌خواستند و سبک حکومت‌داری ایشان به گونه‌ای است که با اشرافی‌گری فاصله کلانی دارد و با همه تحمیل‌هایی که بر ایشان می‌شود، خدمت‌گزاری به مردم در یک حد بسیار بالایی قرار دارد.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس همچنین گفت: گاهی برخی افراد گمان می‌کنند در حکومت حضرت علی(ع) همه افرادی که در اطراف و حاکمان ایشان بودند همه انسان‌های درجه یک بودند، در حالی که این‌گونه نیست و تعداد محدودی مثل مالک و ابوذر و سلمان بودند. بالاخره در این حکومت افراد مختلفی با درجات ایمانی و مشکلات مختلف در این جامعه وجود داشت و نباید تصور کنیم که حتی اگر حضرت علی(ع) رهبر یک جامعه باشد همه افراد انسان‌های درجه یکی هستند که می‌توانند مسئولیت بگیرند، نه اینگونه نیست بالاخره حکومت ایشان قرار است با همین مردمی که هستند اداره شود.

رصاف با بیان اینکه باید این مسئله را حتماً بدانیم تا اگر دیدیم عده‌ای از مسئولان دچار خطاهایی هستند، ناامید نشویم و این مشکلات را به پای همه مسئولان نگذاریم و گمان کنیم، نشد آنچه که باید شود، گفت: امروز مسئولان مملکت هیچوقت ادعای این را ندارند که اسلام دارد پیاده می‌شود بلکه بویی از اسلام دارد می‌آید و هنوز با پیاده‎سازی حقیقی آموزه‌های اسلام فاصله زیاد داریم اما نباید این برای ما ناامیدی ایجاد کند چون در خود حکومت حضرت علی(ع) افراد مختلف با درجه ایمان و مشکلات مختلف بودند، بالاخره همراه اجرا مسائلی است که جامعه باید آهسته آهسته رشد کند و بتوانیم به جایی برسیم که بهترین انسان‌ها مسئولیت را به عهده بگیرند و  اوج این در حکومت امام زمان(عج) اتفاق خواهد افتاد.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط