صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۴۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵

نویسنده کتاب «صفر مطلق» با بیان اینکه یکی از اهداف نوشتنِ این کتاب، نشان دادن گوشه‌ای از رنج و مقاومت مردم عادی در جنگ بود، گفت: جنگ تلخ است اما زمانی جنگ زشت نیست که مردم یک کشور مقاومت کنند و پایداری خود را تا مرحله‌ای نشان دهند که سرزمین خود را پس گیرند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، کتاب «صفر مطلق» به قلم معصومه باقری، نویسنده خوزستانی در آستانه چاپ چهارم قرار گرفت. این کتاب که توسط انتشارات پایتخت منتشر شده است، به موضوع روزهای بعد از جنگ تحمیلی در خوزستان می‌پردازد.

معصومه باقری، نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: کتاب «صفر مطلق» رمان اجتماعی درباره روزهای جنگ تحمیلی ایران و عراق است که در انتشارات پایتخت (زیر مجموعه نشر شانی) منتشر شده است.

وی درباره انگیزه‌ نوشتن کتاب «صفر مطلق» اظهار کرد: من، در خوزستان بزرگ شده‌ام. از کودکی هر بار که می‌دیدم شهدای گمنام را به محله می‌آوردند و با اسپند و گل‌های معطر به سمت گلزار شهدا می‌رفتند، قلبم به شور می‌آمد. وقتی مادرانِ منتظر را می‌دیدم که چشمشان به در بود تا فرزندشان از جبهه بازگردد، همسران و فرزندانی را می‌دیدم که چشم‌انتظار بودند، تصمیم گرفتم از جنگ بنویسم. از رنجِ جنگ و پایداریِ مردم و قهرمانیِ رزمندگان و شهدای ایران. برای همین شروع به نوشتن کتاب «صفر مطلق» کردم.

باقری ادامه داد: برای نوشتنِ رُمان «صفر مطلق» پنج سال وقت گذاشتم. با رزمندگان، جانبازان و فرمانده‌های جنگ صحبت کردم، درباره‌ زندگیِ مردم، نوع پوشش، نوع دیالوگ و لهجه، اسم خیابان‌ها و قبرستان‌ها و منطقه تحقیق کردم و داستان شکل گرفت. لهجه‌ای که در کتاب به کار بُرده شده به فارسی نزدیک است و هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند آن را درک کند.

این نویسنده افزود: مُدام و مستمر می‌نوشتم. از متن حذف می‌کردم و اضافه می‌کردم و بنابراین داستان کامل شد. یکی از اهداف من از نوشتن این کتاب، نشان دادن گوشه‌ای از رنج و مقاومت مردم عادی در جنگ بود.

نویسنده کتاب «صفر مطلق» تصریح کرد: جنگ تلخ است. جنگ خانواده‌ها را از هم می‌پاشد و جان‌ها را می‌گیرد، اما زمانی جنگ زشت نیست که مردم یک کشور مقاومت کنند و پایداری خود را تا مرحله‌ای نشان بدهند که سرزمین خود را پس گیرند. فکر می‌کنم پیروزی مردم در جنگ، شکوه آن است.

معصومه باقری، متولد سوم خرداد 1368 در شهرستان دزفول است. اولین کتاب او به اسم «همه‌ی چشم‌های بسته خواب نیستند» مجموعه داستان کوتاه است. کتاب «استخوانی در گلو» و «زخم‌های عادی» از دیگر آثار این نویسنده است که در انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است.

انتهای پیام