صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۲۴۷۴
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر لزوم تحول در ساختار سازمان بهزیستی، گفت: هشت درصد از جامعه آماری کشور تحت پوشش بهزیستی قرار دارد که ساختار سازمان و منابع فعلی آن پاسخگوی رفع نیاز این تعداد از افراد نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز جمعه 31 تیرماه به مناسبت هفته بهزیستی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی تلاش می‌کند با آینده نگری، هم افزایی اندیشه‌ها و کار و تلاش حداکثری الگوی اسلامی ـ ایرانی را همگام با روش‌های روز و مبانی گام دوم انقلاب اسلامی و تعامل و ارتباط مؤثر با شتاب دهنده‌های اجتماعی پویا و خلاق پیگیری کند، گفت: در این مسیر رهنمودها و ارشادات همه خیرین، نیکوکاران، نمازگزاران و آحاد مردم ما را در حصول رضایت حق تعالی یاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: این سازمان با تدبیر یکی از شاگردان امام راحل شهید فیاض‌بخش شکل گرفت و با ادغام چندین مجموعه مؤسسه کار خود را شروع کرد و در موضوع حمایت، امداد و توانمندسازی اقشاری از جامعه قدم‌های مؤثری را برداشته است.

تحول در ساختار سازمان بهزیستی

قادری با اعلام این مطلب که امروزه حمایت از هشت درصد از جامعه آماری کشور بر عهده این سازمان است، گفت: ساختار سازمان و منابع فعلی آن پاسخگوی رفع نیاز این تعداد از افراد نیست و در کنار حمایت دولت و مجلس، تحول در ساختار سازمان بهزیستی یک ضرورت اساسی است.

وی مردمی‌سازی به عنوان عرصه سپاری مأموریت‌ها به آحاد مردم را یک ضرورت اساسی دانست و گفت: ظرفیت عظیم گروه‌های مردمی جهادی، خیرین، سمن‌ها، دانشجویان،  طلاب، دانش‌آموزان در حوزه‌های حمایتی و اجتماعی امروز آماده به کار در حوزه خدمت‌رسانی به سازمان بهزیستی هستند و همین مردمی سازی در دستور کار اساسی رئیس جمهور قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی بیش از 53 وظیفه با 150 کد خدمت را به هفت میلیون نفر ارائه می‌کند، اظهار کرد: با تأکید رهبر معظم انقلاب و نام گذاری سال، تکلیف برای ما دو چندان شده است.

وی در خصوص خدمات بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی حمایت از خانواده‌های سه قلو به بالا در خانواده‌های دهک یک تا هفت، حمایت از بیماران روانی مزمن، نگهداری معولان در شقوق مختلف، حمایت از بیماران نادر و خاصی که بیماری آنها منجربه معلویت پایدار شود، یعنی هشت تا 10 درصد از یک جامعه را برعهده دارد.

1 میلیون و 600 هزار نفر کارت معلولیت دارند

قادری افزود: بیش از  یک میلیون و 600 هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی کارت معلولیت دارند، 300 هزار بانوی سرپرست خانوار در جامعه آماری بهزیستی هستند. کودکان فاقد سرپرست مؤثر و کودکان بد سرپرست، مشکلات اعتیاد و موانع پیشگیری از اعتیاد نیز از دیگر موضوعاتی است که بهزیستی آنها را پیگری می‌کند.

وی ادامه داد: در هر تصادفی که در کشور رخ می دهد اگر فردی دچار ضایعه نخاعی شود بعد از دوران کوتاه بیمارستان، تا آخر عمر باید از بهزیستی حمایت بگیرد. اگر والدینی از دنیا بروند و کودکان آنها سرپرست مؤثر نداشته باشند، در شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری تا 20 سال مهمان بهزیستی هستند. معلولیت، سالمندی و بسته شدن پنجره جمعیت موضوعات مهم ما هستند.

در موضوع کودکان کار مطالبه‌گری می‌کنیم

قادری اضافه کرد: پنج آسیب اجتماعی مهم از نظام مسائل آسیب‌های اجتماعی کشور در بهزیستی مطرح است. در موضوع کودکان کار خیابان 18 دستگاه در نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارند؛ اگر دستگاه‌ها وظیفه خود را در این خصوص انجام ندهند ما مطالبه خواهیم کرد و مردم شریف، سمن‌ها و گروه‌های انقلابی ورود خواهند کرد.

قادری گفت: کلید واژه‌های این سازمان در چند ماه اخیر بر این اساس که سازمان بهزیستی یک سازمان بهره‌ور خواهد‌ بود، موضوع انفاق و خدمت به محروم‌ترین افراد جامعه بوده است. ما دو نوع محروم داریم؛ محرومی که خدمت می‌گیرد و محرومی که می‌تواند مؤثر باشد، خدمت کند و خیر باشد اما اطلاع ندارد که کجا می‌تواند مؤثر باشد. ما باید به این سمت برویم که خیرین را شناسایی کنیم.

قادری اعلام کرد: بیش از 170 برنامه تحولی طی شش ماه گذشته در بهزیستی رصد شده است.  پنجره واحد خدمات سازمان یک نیاز اساسی است، هوشمند سازی سازمان و دولت الکترونیک موضوعی است که رئیس جمهور به آنها اشاره کرده و در دستور کار سازمان است. با دهک‌بندی سازمان و چابک سازی آن و استفاده از ظرفیت‌های سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده‌اند، برنامه هفتم توسعه و سایر موضوعات را پیگیری خواهیم‌ کرد. یکی از خبرهای خوب سازمان بهزیستی نیز این است که در همین چند ماه اخیر، بیش از 16 هزار واحد مسکونی در اختیار معلولان و محرومان قرار گرفته است.

انتهای پیام