صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۳۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

مدیر ميراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند با اشاره به اینکه این شهرستان دارای آداب و رسوم و همچنین آیین‌های خاص در ایام محرم و صفر است گفت: کتاب «آیین‌های محرم شهرستان زرند» چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، محمد اسلامی، مدیر ميراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند با اشاره به اینکه این شهرستان دارای آداب و رسوم و همچنین آیین‌های خاص در ایام محرم و صفر است گفت: با توجه به این موضوع کتاب «آیین‌های محرم شهرستان زرند» چاپ و منتشر می‌شود.

وی بیان کرد: مردم شهرستان زرند در سال‌های گذشته اهتمام ویژه‌ای نسبت به حفظ و پاسداشت آیین‌های مذهبی خود به‌کار گرفته‌اند، به طوری که تاکنون توانسته‌اند دو آیین مذهبی از این شهرستان را در فهرست آثار ملی قرار دهند.

مدیر ميراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند به آیین خاص علم‌ بندان روستای بیل‌آباد (عبدل‌آباد) به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین آیین‌های علم بندان کشور اشاره کرد و افزود: این مراسم که همه ساله در سومین روز از ماه محرم برگزار می‌شود دارای مفاهیم و مضامین فرهنگی و مذهبی است که هر سال پرشورتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد بیان کرد: آیین قنبرخوانی روستای شعبجره نیز از آیین‌های ملی این شهرستان است که در ماه مبارک رمضان و شب شهادت امام علی(ع) برگزار می‌شود و مملو از عشق و ارادت زرندی‌ها نسبت به اهل‌بیت پیامبر(ص) است.

اسلامی با بیان اینکه امسال سعی شده برای اولين بار تمام آیین‌های محرم و صفر با کمک دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها شناسایی و در قالب یک کتاب جمع‌آوری شود، گفت: این کتاب می‌تواند به عنوان یک سند مکتوب برای ثبت دیگر آیین‌های محرم و صفر شهرستان زرند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به آیین علم‌بندان محله ریحان زرند بیان کرد: این آیین یکی از خاص‌ترین آیین‌های محرم است که از قدمتی چند صد ساله بهره می‌برد و اصرار داریم که این مراسم در اولویت‌ واحد ثبت آثار معنوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان قرار گیرد.

مدیر ميراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند بیان کرد: هرساله مراسم پخت آبگوشت امام حسینی نیز همزمان با دیگر شهرستان‌های استان کرمان در شهرستان زرند انجام می‌شود که این مراسم به نام این استان ثبت شده است.

انتهای پیام