صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۴۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

رئیس ستاد مرکزی اربعین از بسته شدن تمامی مرزهای ایران به سمت عراق خبرداد.

به گزارش ایکنا، در پی اتفاقات ناگوار در مرزهای کشور، سید میراحمدی، رئیس ستاد اربعین حسینی در تماسی تصویری با صدا و سیما جزئیات، مصوبات و تصمیماتی که در جلسه فوق‌العاده این ستاد اتخاذ شده است را اعلام کرد.

وی گفت: به دلیل اتفاقات نگران کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و مخاطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد، جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین در مرز مهران با حضوروزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان مربوطه از ساعت 12 شب تا پنج صبح برگزارشد.

میراحمدی ادامه داد: در این جلسه ضمن اینکه وضعیت مرزهای خودمان مورد بررسی قرار‌گرفت و وقایعی که به وقوع پیوسته بود تجزیه و تحلیل شد، سفری که به عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضاهایی که مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلاتی که در عراق وجود دارد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی استمرار وضعیت فعلی را مخاطره آفرین برای امنیت و سلامت زائران اعلام کرد و گفت: همه اعضای شرکت کننده در جلسه بسیار نگران بودند و اساس نگرانی هم عدم آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز بود. از طرف دیگر کثرت جمعیت و هوای گرم دست به دست هم داد تا ما را بر خلاف میلمان به این نتیجه برساند که چون امنیت و سلامت عموم زائرین برای ما خط قرمز است تصمیم بگیریم کلیه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائرین ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

میراحمدی اضافه کرد: قطعاً می‌دانیم گرفتن این تصمیم بسیار سختی بود اما به جهت اینکه امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شده است. بعد از اینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم را بررسی و تصمیم گیری خواهیم‌کرد که چگونه مرزها باز شود.

وی اطلاع‌رسانی در این خصوص را به آینده موکول کرد و گفت: به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که کلیه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق از فردا لغو شود و به اطلاع همه مسافران هم برسد. وجه بلیت خریداری شده زائران به آنها مسترد خواهدشد، زائرانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند و صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند تلاش می‌شود طی ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند و یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

میراحمدی اضافه کرد: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و برای حفظ امنیت زائران لازم بود و بایستی گرفته می‌شد. نکته دیگر در مورد گذرنامه‌هاست؛ تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آنها ارسال خواهد شد. ان شاالله بعد از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی اتخاذ شد، آن را به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

انتهای پیام