صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۶۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

استاد جامعةالمصطفی العالمیه گفت: در ساحت تربیت نباید نگاه حداقلی به دین داشته باشیم و با تکیه بر آموزه‌های اسلام ناب می‌توانیم سکولاریسم را به چالش بکشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادق‌زاده قمصری، استاد حوزه و دانشگاه، ۲۷ شهریور در دهمین پیش نشست علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت با موضوع «تبیین اصل دین‌محوری و جایگاه فقه تربیتی در تحقق نظام تربیت اسلامی» که در مدرسه علوم انسانی خواهران نمایندگی خراسان با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت جامعةالمصطفی برگزار شد، به تبیین اصل دین‌محوری با نگاه خاص به حوزه تعلیم و تربیت پرداخت.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده در این نشست اظهار کرد: درباره رابطه دین و تربیت دینی دو دیدگاه وجود دارد. معنای رایج آن، در واقع تربیت دینی یعنی تلاش برای متدین شدن افراد، به بیان دیگر، تربیت برای دینداری و معنای مورد نظر در اصل دین‌محوری، تربیت بر اساس دین است.

وی ادامه داد: معنای اول حتی در جوامع سکولار رایج و پذیرفته شده است، اما معنای دوم که در آن دین، تأثیرگذاری آشکار و پنهان در فرایند تربیت دارد، با مخالفت جدی سکولاریسم مواجه شده و متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران تاکنون مغفول مانده است. در این کاربرد، مبانی، غایات، اهداف، چارچوب و اصول تربیت بر اساس دین تعیین می‌شوند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: فلسفه تربیت، عهده‌دار تعیین مبانی و غایات است و فقه تربیتی چارچوب را تعیین می‌کند؛ بنابراین فقه تربیتی به دنبال مشخص کردن اصول و ضوابط فرایند تربیت است. نکته مهم آن است که در ساحت تربیت نباید نگاه حداقلی به دین داشته باشیم و با تکیه بر آموزه‌های اسلام ناب می‌توانیم سکولاریسم را به چالش بکشیم.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده در تببین اصل دین‌محوری، گفت: دین به مثابه آیین حیات طیبه بر همه شئون و سازوکار‌های فردی و اجتماعی انسان تأثیر می‌گذارد. فرآیند تربیت رسمی و عمومی یکی از سازوکار‌های اجتماعی است که زمینه‌ساز تحقق حیات طیبه است. از این رو به طریق اولی ضرورت دارد با مبانی و ارزش‌های اساسی دین متناسب، هماهنگ و منطبق باشد، سازگاری سیاست‌ها و برنامه‌ها و روش‌های تربیت رسمی و عمومی با نظام معیار اسلامی از مصادیق این اصل است.

وی بیان کرد: تربیت اسلامی فرایندی تعاملی به شمار می‌رود که زمینه‌ساز تکوینی هویت متربیان است و به صورت یکپارچه و مبتنی بر معیار نظام اسلامی، به منظور هدایت افراد در مسیر آماده شدن، جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام