صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۳۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد: اگر مدیران مدارس درخواست بدهند، کارشناسان اورژانس اجتماعی آماده حضور در مدارس و آموزش خودمراقبتی به کودکان هستند.

محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه آموزش خودمراقبتی از وظایف حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی است، گفت: یکی از وظایف اورژانس اجتماعی نیز آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی با هدف پیشگیری است تا مردم بدانند وظایف اورژانس اجتماعی چیست و در چه مواردی می‌تواند به مردم کمک کند.

کودکان نمی‌دانند چه زمانی از 123 کمک بگیرند

وی با ابراز تأسف از اینکه در خصوص خدمات اورژانس اجتماعی با ضعف اطلاع‌رسانی مواجه هستیم، گفت: بسیاری از کودکان نمی‌دانند در چه مواقعی می‌توانند با خط 123 تماس بگیرند و بسیاری از والدین هم نمی‌دانند در چه مواردی می‌توانند از اورژانس اجتماعی درخواست کمک کنند.  

حیدرهایی افزود: اگر مدیران مدارس اعلام آمادگی کنند و از بهزیستی شهرستان و استان خود درخواست کنند، مسئولان اورژانس اجتماعی به مدارس رفته و به کودکان آموزش‌های لازم برای خودمراقبتی ارائه و خط اورژانس اجتماعی را به کودکان معرفی می‌کنند.

وی در خصوص آموزش‌هایی که کارشناسان اورژانس اجتماعی به کودکان می‌دهند، گفت: در این آموزش‌‎ها کودکان با بدن خود آشنا می‌شوند و به آنها آموزش می‌دهند چه کسانی اجازه دارند به بدن انسان را حس کنند و چگونه می‌توانند از خود مراقبت کنند و در مواقع خطر با کجا تماس بگیرند.

بیشترین آزار جنسی کودکان 

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: بچه‌ها باید یاد بگیرند به غیر از والدین و پزشکان در حضور والدین، فرد دیگری اجازه ندارد قسمت‌های خصوصی بدن آنها را لمس کند. همچنین کودکان باید یاد بگیرند چه کسانی اجازه دارند آنها را در آغوش بگیرند. بسیاری از کودکانی که آزار جنسی دیده‌اند این آزار از سوی اعضای خانواده یا افراد قابل اعتماد خانواده صورت گرفته و موجب شده کودکان جرئت نکنند این مسئله را به والدین خود بگویند و یا خجالت کشیده‌اند که این مسئله را مطرح کنند. باید کودکان و والدین را آگاه و هوشیار کنیم که اگر فردی از اعضای خانواده یا فرد غریبه به اعضای خصوصی بدن کودک دست زد کودک باید این مسئله را با چه کسی مطرح کند.

اگر آزار دیده‌اید با شماره تلفن 123 تماس بگیرید

وی در ادامه گفت: در این آموزش‌ها کودکان یاد می‌گیرند اگر در مدرسه همکلاسی‌های آنها حرکت ناخوشایندی انجام دادند و یا معلم و یا هر فرد دیگری رفتار ناشایستی داشت به چه کسی می‌توانند بگویند. همچنین می‌آموزند اگر احساس خطر کردند و توسط کسی مورد آزار قرار گرفتند و به پدر و مادر گفتند اما آنها بی‌توجهی یا غفلت کردند، می‌توانند با خط 123 تماس بگیرند.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص سایر برنامه‌های اورژانس اجتماعی، گفت: ناوگان اورژانس اجتماعی قدیمی و محدود است برای رفع این مشکل تا پیش از پایان سال جاری 160 دستگاه ون مناسب‌سازی شده برای اورژانس اجتماعی به ناوگان ما اضافه خواهد شد.

وی در پایان افزود: یکی از اتفاقات مهمی که به زودی در تهران به صورت پایلوت اجرا و سپس در سراسر کشور عملیاتی می‌شود، استفاده از بی‌سیم‌های اورژانس اجتماعی است. ما در اورژانس اجتماعی تاکنون بی‌سیم نداشته‌ایم. این بی‌سیم‌ها قابلیت ارسال لوکیشن به سوپروایزر و فیلمبرداری را دارد و می‌تواند در اجرای مأموریت‌های اورژانس اجتماعی به ما کمک کند.

انتهای پیام