صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۴۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از ثبت خانه تاریخی پیری در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این خانه از پلاک‌های ارزشمند اردکان است که به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت خواهد کرد.

به‌ گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، عبدالمجید شاکری شمسی، معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از ثبت خانه تاریخی پیری در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و اظهار کرد: این خانه در شهرستان اردکان واقع شده است .

وی درباره تاریخچه این اثر گفت: با توجه به نوع معماری از بناهای ارزشمند مربوط به دوره قاجار است و حفظ این بنا به عنوان یکی از پلاک‌های موجود در بافت تاریخی شهر اردکان ازضروریات است.

شاکری‌شمسی در خصوص ویژگی‌های شاخص این بنا عنوان کرد: از ویژگی‌های بارز این خانه می‌توان به وجود هشتی، پایاب، سه دری‌ها، مرتفع بودن ایوان شمالی و دو بادگیر بودن بنا و استفاده از طاقچه‌های متعدد در بنا اشاره کرد.

وی یادآور شد: این خانه اخیراً با شماره ۳۳۷۴۹ در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است و با توجه به ثبت این اثر ارزشمند، این خانه تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار می‌گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام