صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۷۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

جمعی از روانشناسان و مشاوران انقلابی و اساتید علوم رفتاری با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان دادند.

به گزارش ایکنا، بیانیه جمعی از روانشناسان و مشاوران انقلابی و اساتید علوم رفتاری در واکنش به اتفاقات اخیر کشور منتشر شد. در این بیانیه که تاکنون 215 نفر از روانشناسان و مشاوران کشور آن را امضا کرده‌اند، آمده است:

جنایت سنگدلانه حمله به کودکان و زنان و مردان در هنگام عبادت، قلب‌ها را اندوهگین و مسائل زیادی را روشن نمود. روشن کرد که جریانات اجتماعی را باید به صورت یکپارچه دید. هر چند برای نوجوانی که از نظر روانشناختی و هویتی به هم ریخته است، باید مداخالت روانشناختی و تربیتی مبتنی بر هویت ارائه کرد و برای نوجوان مومن متدین هم باید احساس افتخار مبتنی بر واقعیات را بازسازی کرد، ولی این تمام ماجرا و تمام جمعیت حاضر در صحنه این روزها و سال‌ها نیست.

 اقلیتی وجود دارد که نشان داد اگر فرصت بیابد در دانشگاه و خیابان چادر از سر زن محجبه می‌کشد، به فجیعترین وضع ممکن دانشجوی مؤمن و متدین را در دانشگاه دچار ترس و دلهره می‌کنند، خودروی مردم را به آتش می‌کشد و تاجایی که بتواند داعشوار با دختر چادری و پسر مؤمن برخورد می‌کند.

 این صحنه‌ها نشان داد که مسئله حجاب بیش از آن که مسئله دختران و زنان شریف ایرانی باشد، مسئله دشمن قسم‌خورده‌ای است که امکانات و انگیزه کافی برای داعشیگری دارد و نمی‌توان داعشیگری در حرم مقدس شاهچراغ را از داعشیگری در توهین به مقدسات مردم در دانشگاه و خیابان توسط جمع معدودی جداگانه نگریست و مجزا تحلیل کرد.

خشونت امروز نشان داد که برهنگی هنجارشکنانه امروز و دیروز باید با هم دیده شود؛ و گرنه کدام نوجوان شریف ایرانی است که خودروی همشهری خود را به آتش بکشد، به نوامیس مردم حمله کند و در وسط خیابان رکیک‌ترین دشنام‌ها را وقیحانه سردهد؟ طبیعتا بازداری در این سطح و بازداری در مقابل امنیت و قانون، در تمام دنیا برعهده مردان قانون و البته مورد حمایت قانون، مردم و متخصصان است.

تمام کسانی که تاکنون سازمان انتظامی کشور را تخطئه کرده‌اند، بار دیگر منحنی توزیع بهنجار جریانات اجتماعی را که از اولین درس‌های آمار در علوم رفتاری است، نگاه کنند. در غیر این صورت بهتر است پاسخ بدهند که ناامنی‌های بعدی در عرصه‌های مختلف را چگونه جبران خواهند‌کرد؟ از این اتفاقات باید این درس مهم را آموخت که اگر حمایت اجتماعی را از هم دریغ کردیم و باهم متحد نشدیم، اراده دشمن قسم خورده ما غالب خواهدشد.

باید آموخت که عیبجویی‌های گذشته از سازمان انتظامی کشور در اجرای قانون، چنین عواقبی را به دنبال داشت و در صورتی که قدرت انتظامی را از صحنه خارج کردیم، دشمن از آن قدرت علیه مقدسات ما استفاده خواهد کرد. باید آموخت که به عیبجویی‌های گذشته از همفکران و همسنگران در نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر اهل فکر و تبلیغ خاتمه دهیم و ید واحده امت اسلامی در مقابل دشمن را در شکل‌های مختلف آن برای مواجهه با انواع ناهنجاری حمایت کنیم که دشمن ما همه شکل‌های گوناگون مواجهه را به سمت ما نشانه رفته است.

در پایان ضمن همدردی با مردم داغدار ایران اسلامی و به ویژه خانواده‌های داغدار شهدای جنایت حرم شاهچراغ، به عنوان بخشی از ید واحده امت اسلامی، حمایت خود را از تمامی اقدامات بازدارنده اعلام داشته و خواهان برخورد قاطع دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی در مقابل سردمداران جریانی هستیم که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا می‌دارند. بدون تردید این مرتبه نیز مردم و ایران اسلامی با یکپارچگی، اجازه کوچکترین پیروزی و احساس موفقیت را به دشمن قسم‌خورده خود نخواهد داد. ان‌شاالله

امضا کنندگان بیانیه روانشناسان و مشاوران انقلابی و اساتید علوم رفتاری

انتهای پیام