صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۹۱۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
یزدی‌خواه در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

رئيس کمیته تعلیم و تربیت کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد که برای اینکه خلأهای موجود در حوزه تدوین کتب درسی دینی و قرآن را مرتفع سازیم، از نظر مسئولان و کارشناسان خبره بهره می‌بریم.

یکی از دستورکارهای کمیته تعلیم و تربیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری بررسی «نحوه تدوین کتب درسی قرآن، دین و زندگی، عربی در پایه‌های مختلف» بود. سیدعلی یزدی‌خواه، نایب رئیس دوم این کمیسیون در گفت‌وگو با ایکنا، در تشریح جزئیات دستورکار مذکور گفت: نحوه تدوین کتاب‌های دین و زندگی و قرآن و حتی عربی و به طوری کلی متونی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، به نحوی است که بعضاً دانش‌آموزان در پایان مقطع تحصیلی موفق به احراز اهداف کتاب‌های درسی نمی‌شوند.

وی افزود: هدف از دستورکار مطرح‌شده این است که ابتدا می‌خواهیم بررسی کنیم نحوه تدوین کتب دینی و قرآنی به چه صورت انجام می‌پذیرد، کارشناسانی که در این حوزه فعال هستند چقدر به حوزه‌های مختلف معارفی تسلط دارند، هم‌افزایی این کتب با یکدیگر چگونه انجام می‌شود و در نهایت مباحث تکراری آن چیست.

لزوم جذابیت کتب درسی دینی 

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: به هر جهت کتاب‌های مرتبط با موضوعات معرفتی باید بیشترین جذابیت را برای دانش‌آموزان داشته باشد و باید طوری این کتب تدوین شود که خودشان با شوق و ذوق و با انگیزه فراوان به سراغ فراگیری این‌گونه مباحث بروند.


بیشتر بخوانید:


رئيس کمیته تعلیم و تربیت کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نهاد تدوین‌کننده کتب درسی دینی و قرآنی گفت: کتب درسی به طوری کلی از سوی معاونت پژوهشی و برنامه‌ریزی درسی ایران تدوین می‌شوند. این معاونت، گروه‌های متعدد درسی را تشکیل داده که گروه زبان، معارف و عربی و دیگر گروه‌ها را ذیل خود تعریف کرده است. پس از تدوین و طراحی کتب آموزشی از سوی این معاونت، اعتبارسنجی خواهد شد و به مرحله تدریس آزمایشی درخواهد آمد و در مرحله تدریس آزمایشی مشکلات و ضعف‌ها رفع می‌شود و در نهایت به چاپ نهایی خواهد رسید.

وی ادامه داد: بعد از اینکه کتب مدنظر به مرحله نهایی رسید به مدت سه سال اعتبار دارند و در این سه سال در آنها دیگر بازنگری صورت نخواهد پذیرفت.

هم‌افزایی نهادها در زمینه تدوین کتب درسی دینی

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی تأکید کرد: کمیسیون برای اینکه خلأهای موجود در حوزه تدوین کتب درسی دینی و قرآن را مرتفع سازد، از نظر مسئولان و کارشناسان خبره بهره می‌برد که به عنوان مثال تا به امروز از نظر مسئولان محترم معاونت‌های پرورشی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش استفاده شده و از آن‌ها برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل آمده و نیز از اساتید و مسئولان حوزوی و دانشگاهی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هم خواسته‌ایم که در کمیسیون حضور پیدا کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
نظرات بینندگان
ناشناس
|
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
ناشناس
|
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
مدارس حداقل امکانات آموزش های دینی و قرآنی را ندارند. زیرا اعتبارات چند صد میلیاردی در جای دیگری هزینه می شود.