صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۱۱۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
حجت‌الاسلام‌ فرحزاد:

سخنران حرم بانوی کرامت قطع کردن درخت حب دنیا را مهم‌ترین عامل شکل‌گیری اخلاص و حضور قلب توصیف کرد و گفت: شکستن منیت نفس از بالاترین عباداتی است که از آن به شکستن بت اعظم تعبیر می‌شود.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 29 آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، ضمن اشاره به موضوع تواضع و فروتنی در سیر تعالی آدمی، اظهار کرد: اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) تجلی کامل صفت خیرخواهی، تواضع، فروتنی و ادب هستند.

وی ضمن اشاره به روایاتی از اهل‌ بیت(ع) به تأثیرات ملامت نفس و دوری از غرور و تکبر اشاره کرد و ادامه داد: شکستن منیت نفس از بالاترین عباداتی است که از آن به شکستن بت اعظم تعبیر می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به به فرازهایی از آیه 70 سوره فرقان «یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» افزود: باید با نگاه به ریشه و بنیاد مفاسد؛ نفس اماره‌ای که ریشه همه گناهان است را به نفس مطمئنه تبدیل کنیم.

فرحزاد قطع کردن درخت حب دنیا را مهم‌ترین عامل شکل‌گیری اخلاص و حضور قلب توصیف کرد و گفت: اگر تنه درخت حب دنیا را حفظ کرده و صرفا به قطع شاخ‌وبرگ‌های نفس مبادرت کنیم، همچنان گرفتار خواهیم ماند.

وی نفس اماره را مادر بت‌ها و اژدهای هفت‌سر شکل‌گیری مفاسد دانست و اظهار کرد: قرآن کریم در سوره یوسف می‌فرماید: «انَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِم»؛ اگر به نفس اماره میدان دهیم، انسان را به سمت بسیاری از پلیدی‌ها سوق خواهد داد.

این استاد حوزه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق(ع) با بیان اینکه هرکس خود را از دیگران بالاتر و برتر ببیند مستکبر است، یادآور شد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ؛ انسان همواره باید از خودخواهی و غرور فراری باشد»؛ همان‌طور که برتر بودن عیب نیست و برتر دیدن عیب است، باید در عین دوری از گناه، خود را خطاکاری که حق معرفت و بندگی را به جا نیاورده، ببینیم.

انتهای پیام