صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۸۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
معاون پژوهشی مجتمع علوم انسانی اسلامی المصطفی:

حجت‌الاسلام محمدعلی میرعلی گفت: در حال حاضر مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی المصطفی دارای ۹ انجمن، 8 فصلنامه و ۶ نشریه علمی – تخصصی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرعلی، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه به مناسبت هفته پژوهش در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: هفته پژوهش در واقع فرصتی مغتنم برای آسیب‌شناسی پژوهش‌های گذشته است و مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، یکی از حوزه‌های دانشی المصطفی می‌باشد که برنامه‌های علمی و پژوهشی خود را در راستای بُعد توصیفی مواردی همچون؛ مبانی، مقاصد، منابع و روش‌ها مورد تأکید قرار داده است.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: اگر علمی می‌خواهد اسلامی شود باید رویکرد اسلامی مدنظر باشد، بُعد دیگر توصیفی است و در واقع از منظر اسلامی می‌بایست توصیه‌هایی را در راهکاری اسلامی مورد توجه قرار دهیم و لذا در این عرصه نقش علوم اسلامی مشخص می‌شود.

میرعلی بیان کرد: در سطح عالی، این موضوع به‌صورت یک‌باره محقق نمی‌شود، بلکه باید سیاست‌ها در این راستا شکل بگیرد و این مسئله به‌صورت تدریجی محقق شود، نباید انتظار داشته باشیم علوم‌انسانی اسلامی در شرایط محدود محقق شود.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه گفت: معاونت پژوهشی مجتمع تلاش کرده با توجه به اقتضای شرایط و نیازها، برنامه‌ریزی‌های لازم اسلامی‌سازی علوم را انجام دهد که برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارتی، برگزاری نشست و وبینار‌های علمی ملی و بین‌المللی، ارتقای محققان در سطح بالاتر از جمله برنامه‌هایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه از ۶ نشریه علمی –تخصصی یکی به زبان انگلیسی مطالب خود را به زودی ارائه خواهد داد، افزود: دو نشریه «روان‌شناسی و پژوهش‌های روان‌شناسی اسلامی» تاکنون چهار شماره و «علوم رفتاری» تاکنون موفق به انتشار دو شماره شده‌اند.

وی به معرفی تازه‌های نشر مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی پرداخت و افزود: تاکنون ده عنوان کتاب که شامل چهار ترجمه می‌باشد از سوی انتشارات المصطفی منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به؛ «از وهم تا فهم»، «آیین دادرسی جزایی افغانستان»، «دیدگاه‌های روان‌شناختی» و آثار ترجمه به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و تائی اشاره کرد.

وی در پایان پژوهش را دارای نقش و جایگاه مهمی در توسعه فرهنگی جوامع توصیف کرد و گفت: پژوهش نقش و جایگاه مهمی در توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی جوامع دارد، هدایت و برنامه‌ریزی‌های پژوهش در راستای اهداف متعالی المصطفی و ارتقای سطح علمی دانش‌پژوهان در گرو اهمیت و ارتقای جایگاه پژوهش است.

انتهای پیام