صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۱۴۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

داوری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان اوایل این هفته به پایان رسید و بنا به اذعان اعضای هیئت داوران در این بخش متسابقان ایرانی گوی سبقت را از سایر کشور‌ها ربودند.

رشته ترتیل برای اولین‌بار به بخش بانوان در سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است که نشان‌دهنده اهتمام مجموعه حاکمیت به امور قرآنی بانوان است و خواسته‌ای است که سالیان سال مطالبه می‌شد. براساس اذعان داوران در این دوره سطح فعالیت‌های قرآنی بانوان در کشور رشد چشمگیری داشته است. با توجه به این موضوع فرصتی فراهم شد تا گفت‌وگویی با برخی از داوران این بخش داشته باشیم.

مریم سعیدی، داور بخش حُسن حفظ مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد با اشاره به اینکه در این دوره ۱۸ شرکت‌کننده در بخش حفظ کل حضور داشتند، گفت: بالغ بر ۵۰ درصد از این شرکت‌کنندگان نمره حسن حفظشان بالای ۹۰ درصد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه در این بخش از هر متسابق سه سوال پرسیده شد کسب حد نصاب ۹۰ در این بخش نمره خوب و قابل قبولی است و این می‌طلبد که حافظان محترم یک دوره یکساله را در قالب تمرینات مدون با اساتید خودشان داشته باشند تا بتوانند نمره حفظ بالای ۹۰ را به دست بیاورند.

سعیدی تصریح کرد: آن چیزی که مهم است برگزاری این مسابقه به شکل مجازی بود. در این دوره شاهد بودیم که متسابقان در منزل خودشان و با آرامش کامل به اجرای خود پرداختند و خبری از استرس متسابقان نبود. برهمین اساس در مرحله پایانی باید از شهر و کشورشان خارج شوند که با تغییراتی همراه است که همین تغییرات می‌تواند در تلاوت و حتی صدای آنها اثرگذار باشد.

داور بخش حسن حفظ سی و نهمین دروه مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه متسابقان بایستی تا حدامکان ارتباط خودشان را با اساتید حفظ کنند و تمرینات مدونی داشته باشند، اظهار کرد: از این طریق آنها می‌توانند با آمادگی که در این مرحله از آن‌ها شاهد بودیم و چه بسا بهتر اجرای قرائت داشته باشند.

لیلا بایست، داور بخش لحن این دوره از مسابقات نیز با اشاره به لحن‌محور بودن تلاوت قاریان ایرانی و برخی از کشور‌ها گفت: تنوع لحن جذابیت خاصی را به اجرای متسابق می‌دهد. در سایر کشور‌های اسلامی به دلیل اینکه سنت اقرا یک امر اجباری برای قاریان و مدرسان است، هر چند آنها در این مسابقات لحن‌محور نمی‌خواندند، اما از جهت اصلوب قرائت بسیار دقیق بودند.

وی ادامه داد: قاریان ایرانی همیشه در مسابقات قرآن درخشیده‌اند، اما از این منظر هم نباید غافل شوند که سنت اقرا را به عنوان یک سنت رسیده از پیامبر اکرم(ص) به طور کامل فرا بگیرند.

مرضیه دیانی، داور بخش تجوید نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه شرکت‌کنندگان ایرانی ما در این مرحله از لحاظ کیفی اجرای بسیار عالی داشتند و اجرای آنها در سطح بالایی ارائه شد، گفت: دلیل آن هم این است که در کشور ما بر روی زیرساخت‌های این حوزه کار شده و در بخش آموزش‌ها بسیار قوی ورود کرده‌اند.

وی افزود: حتی اگر این مسابقات به صورت حضوری هم برگزاری می‌شد، قطعاً شاهد حضور پرقدرت متسابقان ایرانی بودیم و خود شرکت‌کنندگان به این موضوع اذعان می‌کردند؛ لذا در این دوره متسابقان بانوی ایرانی گوی سبقت را از سایر کشور‌ها ربودند و نمرات خوبی را کسب کردند و لایق رتبه برتری هم بودند.

دیانی بیان کرد: هر چند که برخی از کشور‌ها ازجمله عراق، سوریه و لبنان هم با قدرت حاضر شده بودند، اما تمایز متسابقان کشور ما به طور خاص مشهود بود.

یادآور می‌شود امسال در مسابقات نغمات دینی شاهد بازگشت رشته هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی بانوان بودیم که این موضوع می‌تواند آغازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در بین بانوان باشد که تقریباً بیش از ۷۰ درصد استقبال‌کنندگان از فعالیت‌های قرآنی را بانوان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط