صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۲۸۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
انبارلویی پاسخ می‌دهد:

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ضمن تشریح تدبیر حضرت امام(ره) برای برگزاری همه‌پرسی جمهوری اسلامی در 12 فروردین در خصوص تعبیر ایشان از این روز به «روز نخستین حکومت الله» گفت: این جمله امام(ره) و رأی مردم به جمهوری اسلامی به معنای خواست مردم برای حاکمیت الله در کشور و جایگزینی قوانین و مناسبات الهی با قوانین و مناسبات طاغوتی بود.

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت مناسبت 12 فروردین در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش جریان تحریف برای تخریب این همه‌پرسی با تکرار دروغ ناآگاهی مردم ایران در رأی به نظام جمهوری اسلامی گفت: انقلاب‌های بزرگی در قرن 18، 19 و 20 در جهان مانند انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه، انقلاب اسلامی ایران و ... در کنار برخی انقلاب‌ها در کشورهای آمریکای لاتین در قرن بیستم اتفاق افتاد اما در هیچ کدام از این انقلاب‌ها، انقلابیون پس از پیروزی همه‌پرسی برای تعیین نوع نظام سیاسی برگزار نکردند و تنها در انقلاب اسلامی بود که امام(ره) پس از پیروزی انقلاب عنوان نظام سیاسی جدید به همه‌پرسی و رأی مردم گذاشتند.

وی افزود: تمایز دیگر انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های بزرگ جهانی این بود که در آن انقلاب‌ها همه مردم درگیر انقلاب و مبارزه با نظام مستقر نبودند و برای نمونه در فرانسه انقلاب محدود به یک یا دو شهر بزرگ مانند پاریس و مارسی و در روسیه نیز بیشتر در مسکو و سنت پترزبورگ بود و از طرفی آن انقلاب‌ها مختص به یک سری اقشار خاص مانند کارگران بود و تنها انقلابی که اکثریت مردم از اقشار مختلف و در بیشتر شهرها و روستاها به میدان آمدند انقلاب اسلامی ایران بود اما امام(ره) به رغم این حضور میلیونی مردم در تظاهرات علیه شاه و اعلام حمایت از جمهوری اسلامی برای ثبت در تاریخ از مردم برای تعیین نام و عنوان نظام سیاسی نظر خواستند و دستور برگزاری همه‌‌پرسی دادند.

آگاهی کامل مردم به محتوای جمهوری اسلامی

انبارلویی اظهار کرد: مردم هم در این همه‌پرسی با اکثریت آرا به جمهوری اسلامی رأی دادند. محتوای این نظام جدید هم این بود که این نظام سیاسی جدید به واسطه جمهوری، مردمی است و مردم باید سرنوشت خود را تعیین کنند و اسلامی بودن هم به این معنا بود که چون مردم مسلمان هستند می‌خواهند قوانین و مقررات کشور براساس اسلام و احکام قرآن تنظیم شود و لذا مردم ایران برخلاف بسیاری از تبلیغات و ادعاهای دروغ رسانه‌های معاند به روشنی با محتوا و مفهوم جمهوری اسلامی آگاهی داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در حقیقت مردم ایران چون خودشان انقلاب کردند؛می‌‌خواستند نظام جمهوری و مردمی تشکیل دهند و نظام پادشاهی و استبدادی و دیکتاتوری نمی‌خواستند، آنها خواهان اتکای امور کشور به رأی مردم بودند اما در عین حال می‌خواستند این رأی و قوانین مبتنی بر احکام اسلام و قرآن بوده و مغایرتی با موازین شرعی نداشته باشد.

12 فروردین و اهمیت چه کسی باید حکومت کند 

وی ابراز کرد: این اتفاق برای اولین بار در قرن جدید بود که نظامی سیاسی در جهان ایجاد شد که با سایر نظام‌های موجود در جهان متفاوت بود. البته از نظر مفهومی برای مردم ایران و جهان روشن بود چنین نظامی باید مشروعیت خود را از دو عنصر جمهوریت و اسلامیت کسب کند.

انبارلویی افزود: نکته دیگر در اهمیت این تصمیم و رأی مردم این بود که در فلسفه سیاسی غرب و شرق بر این مسئله تأکید می‌شد که مهم نیست که چه کسی حکومت کند بلکه مهم آن است که چگونه حکومت کند. برای اولین بار در تاریخ معاصر در انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن بود که اینکه چه کسی حکومت کند اهمیت بیشتری از چگونه حکومت کردن پیدا کرد. در این نگاه باید عالم‌ترین، شجا‌ع‌ترین، اسلام‌شناس‌ترین، مدیرترین و مدبرترین شخص در رأس نظام جمهوری اسلامی قرار بگیرد و نام آن ولایت فقیه گذاشته شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ولایت فقیه در مقابل ولایت سفیه است، گفت: فقیه شخصی است که فهم درستی از مسائل و تحولات کشور و جهان داشته باشد و شجاع و عادل باشد. در حالی که در سایر حکومت‌ها به دنبال آن نیستند مدیرترین، مدبرترین و شجاع‌ترین فرد حاکم شود. در کنار ولایت فقیه نیز براساس قانون اساسی قوای سه‌گانه هم شکل می‌گیرد و رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس با رأی مردم انتخاب می‌شوند و این طراحی و تدبیر امام(ره) برای ایجاد یک نظام سیاسی جدید در جهان بود.

دستاوردهای ابتنا بر مردم‌سالاری دینی 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه بیان کرد:‌ یکی از دلایلی که برخی انقلاب‌ها مانند الجزایر یا انقلاب‌های اخیر در اثر بیداری اسلامی مانند مصر موفق نبودند و به سرعت سقوط کردند این بود که رهبران انقلاب اصلا یک طراحی برای تعیین نظام جدید سیاسی نداشتند اما 44 سال است که نظام جمهوری اسلامی مستقر است و با اقتدار در حال حرکت است و مردم در آن مشارکت دارند و این نظام در مقابل توفان‌های سهمگین سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انواع جنگ نرم و سخت تاب‌آوری داشته و ایستاده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از اندیشمندان و تحلیلگران سیاسی جهان در ارزیابی خود از دلایل عدم موفقیت اقدامات و توطئه‌های براندازی و ایستادگی این نظام سیاسی در مقابل این فشارها و جنگ‌های سخت و نرم و افزایش اقتدار آن در سطح منطقه و جهان به این نتیجه رسیده‌اند که اتکای مردم ایران به اسلام و تشیع و اعتقاد به ائمه اطهار(ع) و تعیین مناسبات و معادلات سیاسی در یک فرآیند مردم‌سالارانه، نه خلافت‌سالارانه، عامل این موفقیت بوده است.

انبارلویی تأکید کرد:‌ باید به روح پاک حضرت امام(ره) درود فرستاد که این انقلاب را با یک چارچوب و مبانی درست طراحی کردند و بانی و مؤسس این نظام بودند و چون فقیه، حکیم، فیلسوف و سیاستمدار بودند، مهندسی نظام جدید را براساس رأی مردم ایران ساماندهی نمودند و امروز جمهوری اسلامی ایران مقتدرترین و پایدارترین نظام در جهان است که به قدرت آن طی این 44 سال بسیار افزوده شده است.

اعلام حاکمیت قوانین الهی 

انبارلویی درباره برداشت خود از تعبیر حضرت امام(ره) درباره 12 فروردین مبنی بر «روز نخستین حکومت الله» گفت: در تاریخ قیام‌های زیاد پیامبران و اولیای خدا را داشتیم اما آنها پس از استقرار حکومت با مخالفت مردم مواجه می‌شدند و زیر بار حکومت الله نمی‌رفتند. حکومت الله به این معناست که مناسبات حکمرانی بر مبنای حکم و قانون الهی شکل بگیرد اما دیدیم که در تاریخ اسلام و تاریخ سایر ادیان مردم با حکومت الهی مقابله کردند و زیر بار حکم خدا نرفتند.

وی ادامه داد‌: پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن و به تبع آن رأی مردم به جمهوری اسلامی در 12 فروردین به این معنا بود که برای اولین در تاریخ مردمانی پیدا شدند که قیام کردند و گفتند الله باید بر ما حکومت کند و قوانین و مناسبات الهی و دینی و جایگزین قوانین و مناسبات طاغوتی شود اما کسی که می‌تواند قوانین الله را استنباط کند و اجرا کند فقیه است که علم به احکام‌الله دارد و براساس رضایت الهی عمل می‌کند.

حل مسئله حکومت اکثریت بر اقلیت

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد:‌ از طرفی در حکومت الله مسئله حکومت اکثریت بر اقلیت حل شده و اکثریت و اقلیت هر دو تابع الله و احکام الهی هستند و لذا این تعبیر امام(ره) از 12 فروردین واقعا بی‌نظیر است و به همین دلیل ایشان چندین بار در تجلیل از ملت ایران آنها را بالاتر از مردم زمان رسول الله (ص) دانستند.

انبارلویی در پایان بیان کرد: از سوی دیگر پس از وفات امام(ره) جانشین ایشان نیز درست در همان مسیر و اندیشه امام(ره) حرکت کرده و نظام پس از امام(ره) به هیچ‌وجه دچار تجدیدنظرطلبی در اصول و مبانی نشد و رهبری و اکثریت مردم همچنان در خط امام(ره) هستند و این یکی از دلایل موفقیت و پیروزی ملت ایران در برابر آمریکا و دشمنان اسلام است.

انتهای پیام