صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۳۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزشی تربیتی مدیران حکمران قرآنی از سوی بنیاد قرآن برگزار شد.

به گزارش ایکنا، در آیین افتتاحیه دومین دوره آموزشی تربیتی مدیران حکمران قرآنی با عنوان طرح شهید چمران که دیروز درمحل بنیاد قرآن برپا شد حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین‌زاده، دبیر کل بنیاد قرآن با تبریک دهه پربرکت کرامت، در شرح حدیث امام  هشتم حضرت رضا(ع) گفت: در این حدیث آمده است «مَن طَلَبَ الأمرَ مِن وَجهِهِ لَم يَزِلَّ ، فإن زَلَّ لَم تَخذُلْهُ الحِيلَةُ؛ هرکه چیزی را از راهش بطلبد، نلغزد و اگر هم بلغزد از پیداکردن راه چاره فرونماند» شهید چمران از کسانی است که الگو و اسوه مدیران حکمران در نظام اسلامی است. شخصیت و ابعاد وجودی آن شهید بزرگوار به گونه‌ای است که انسانی کامل را در ذهن متبادر می‌سازد شهیدی کامل و فردی نادر که با وجود عالی‌ترین درجات علم باز هم جویای دانش بود.

وی افزود: رساله دکترای فیزیک پلاسمای او که از دانشگاه‌های آمریکا اخذ شده است مورد مطالعه بسیاری از اندیشمندان در جهت تکمیل مقالات علمی است. او به این اکتفا نکرد، در ادامه رشد و انجام تکالیف الهی باتوجه به ضرورت‌های تاریخی دانشگاه را در آمریکا رها و برای خدمت به امت اسلام به کشورهای مصر، لبنان برای آموزش‌های نظامی و مبارزات حق طلبانه مسافرت کرده و در گرفتن تکنیک‌های جنگی نیز به عالی‌ترین مدارج دست یافت. همین مدارج در جنگ تحمیلی هشت ساله به کمک ملت ایران آمد. از نظر سیاسی و اجتماعی در زمان  تحصیل دانشگاه  انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا را تاسیس که مأمن جوانان مومن و مخالف نظام پهلوی بود و در این راه روشنگر بسیاری از مفاسد آن رژیم درآن برهه بود.

وی افزود: در آغاز انقلاب اسلامی به سمت وزارت دفاع دولت موقت انقلاب و وزیر دفاع دولت شورای انقلاب منصوب و بعد از آن امام خمینی(ره) ایشان را به سمت مشاور شورای عالی دفاع ملی نصب فرمودند. جالب است بدانید این سردار بزرگ در لبنان در کسوت یک معلم حضور یافته و مدیر یک هنرستان در آنجا می‌شود که تعلیم یافتگان توسط او امروز فرماندهان مقاومت در جبهه‌های نبرد با اسرائیل می‌باشند. یعنی با نَفس و نَفَسَش به تربیت مجاهدان پرداخت. ابعاد وجودی این حکمران اسلامی به اینها ختم نمی‌گردد و با آغاز انقلاب اسلامی و متعاقب آن جنگ تحمیلی در خط مقدم حضور یافته و ستاد جنگ‌های نامنظم را که تشکیلات مردمی بود ایجاد می‌نماید و همچنین کار بسیار بزرگ هماهنگی ارتش، سپاه و نیروهای مردمی را طبق فرمان امام خمینی(ره) به عهده می‌گیرد.

دبیرکل بنیاد قرآن در ادامه افزود: شهید چمران فردی ولایت مدار بود که هیچگاه از اهداف و مقاصد ولایت مداری خارج نگردید به گونه‌ای که در بهار سال 1360و در درگیری‌های سیاسی، امام برای چمران پیام فرستادند که از جبهه‌ها به پیش امام برود، امام دلشان برای چمران تنگ شده بود.

در خاتمه دبیرکل بنیاد قرآن با تاکید بر شناخت ابعاد شخصیت این سردار بزرگ اسلام  به ذکر یکی از سخنان امام خمینی(ره) در مورد این شهید پرداخت که امام فرموده است: «چمران عزیز با عقیده پاک وخالص و غیروابسته به گروه‌های سیاسی و عقیده  به هدف بزرگ الهی، جهاد را از از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد.. هنر آن است که بی‌هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد وخود را فدای هدف کند نه هوی، واین هنر مردان خداست.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران  از دیگر سخنرانان جلسه بود که در ابتدا ضمن تشکر از دبیر کل بنیاد و دیگر عزیزان و استقبال از این طرح اصولی و اساسی حکمرانی قرآنی همکاری خود را نسبت به انجام اقدامات جدی در این زمینه اعلام کرد و گفت: شهید چمران همانگونه که اشاره کردند به عالی‌ترین مقام علمی دست یافت به طوریکه در آن زمان جزو اولین افراد مسلمان بود که در دکترای فیزیک پلاسما موفق به اخذ مدرک شده بود. همچنین وقتی آمریکا را ترک کرد و به کشورهای اسلامی رفت و جهاد را انتخاب کرد در آموزش‌های نظامی چنان سرآمد شد که بچه‌های شیعه لبنان را با این که تعداد محدودی بودند چنان آموزش داده بود و در فنون جنگی زبده بود که ارتش مسلح و مدرن رژیم اشغالگر را برای اولین بار شکست  دادند.

وی افزود:‌ متعاقب آن سایر نیروهای مسلح  و رزمندگان از این توانایی الگوگیری نموده و در مقابل ارتش رژیم اشغالگر مقاومت کردند. باید اذعان کنم که شهید چمران ابعاد وجودی متعدد و متکاملی داشت ضمن اینکه در وزارت دفاع به امر امام خمینی(ره) حضور داشت. شب‌ها بعد از انجام کارها نسبت به نقاشی تابلوهای بسیار زیبا و هنرمندانه اقدام می‌کرد که ان شاءالله در فرصت مناسبی تابلوهای ایشان ارائه خواهدشد. همچنین ایشان عکاس بسیار ماهری بودند بطوریکه حدود 2000 اسلاید از ایشان موجود است که مقام معظم رهبری نیز رویت و اظهار کردند تا نسبت به انتشار آنها اقدام کنیم.

چمران یادآور شد:‌ از نظر سیاسی نیز ایشان در حالیکه درتمام صحنه‌ها فعال بودند ولی به هیچ یک از گروه‌ها تابع نبودند بلکه همواره فرامین و رهنمودهای ولایت را پذیرفته و عمل می‌کردند و هیچگاه از این حوزه تخطی نکردند. لذا امام خمینی(ره) به ایشان ارادت خاصی داشتند چنانکه در پیام‌های ایشان نیز اعلام شده است و ایشان را نیز به عنوان الگویی برای همه معرفی نمودند.

در ادامه از اثر هنری چهره شهید چمران و شهید بهشتی رونمایی شد. همچنین قابل ذکر است مهدی چمران، به عضویت هیئت امنای بنیاد قرآن انتخاب شد.

انتهای پیام