صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۶۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تشریح صفات الهی و ویژگی‌های پروردگار با استناد به سه آیه پایانی سوره مبارکه حشر به بیان آثار و برکات معرفت و ایمان به پروردگار در زندگی انسان پرداخت.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان امروز، ۱۷ خردادماه در «کلاس معارف مدیران استان» که با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در دفتر امام‌ جمعه شهرکرد برگزار شد با اشاره به برپایی باشکوه برنامه‌ها و محافل بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی و قیام خونین ۱۵ خرداد، اظهار کرد: شاهد اجتماع خوب شیفتگان مکتب امام(ره) در مرقد مطهر ایشان بودیم و بیانات مقام معظم رهبری مثل همیشه راهنمای ما بود.

وی با ذکر اینکه ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) را باید بیشتر بشناسیم، ادامه داد: آینده‌نگری و درک درست و بصیرت واقعی ایشان را امروز و در آینده مشاهده می‌کنیم و در می‌یابیم که خداوند متعال قدرت درک صحیح از پیشرفت و تعالی ملت را عطا کرده بود.

نکونام امام خمینی(ره) را یک تفکر برشمرد و بیان کرد: ایشان خوب می‌دانست که چگونه انسان‌ها را باید به سرمنزل مقصود برساند و تفکر خود را با استقامت، صلابت و شجاعت عملیاتی کرد، ایشان هیچگاه ترس به دل راه نداد بلکه به وظیفه خود می‌اندیشید. امروز این تفکر از ایران به جهان اسلام و سپس کل دنیا تعمیم یافته و سرایت کرده است و می‌رود که تعمیق بیابد. 

امام‌ جمعه شهرکرد ایمان در وجود حضرت امام(ره) و تفکر ایشان را مورد تأکید قرار داد و گفت: اساس این است که هر آنچه در عالم وجود دارد، شعاع وجودی پروردگار است و مانند شعاع خورشید است که از خود اراده‌ای ندارد؛ پروردگار متعال نور آسمان‌ها و زمین است و بود و نبود کل عالم تحت اراده اوست و این ایمان در وجود انسان باید شکل بگیرد.

نکونام با بیان اینکه شناخت ذات خداوند برای ما که اشرف مخلوقات هستیم غیرممکن است، افزود: مراد از شناخت خداوند، اولاً هستی و دوم صفات و ویژگی‌های پروردگار است و ایمان زمانی محقق می‌شود که به هستی و صفات خداوند آگاهی و ایمان داشته باشیم.

ویژگی‌های پروردگار در قرآن 

نماینده ولی‌فقیه در استان در تشریح صفات الهی و ویژگی‌های پروردگار با استناد به سه آیه پایانی سوره مبارکه حشر که سفارش فراوانی مبنی بر تلاوت و تفکر در این آیات وجود دارد، بیان کرد: در این آیات شریفه بر علم پروردگار که از صفات ذاتی حضرت حق است تأکید شده و خداوند همچنین، مالک است و مالکیت حقیقی از آن خداست و انسان‌ها مالکیت اعتباری دارند. 

نکونام ادامه داد: قرآن قائل است که خداوند از هر گونه عیب منزه است و این باید باور ما باشد که خداوند کمال محض است که راه را نشان می‌دهد و به کمال می‌رساند، خداوند ایمنی‌بخش است و از تمام معایب ایمن است. 

وی با ذکر اینکه توکل به خداوند باید در تمامی زوایای زندگی باید جاری و ساری باشد، تصریح کرد: اگر به صفات الهی ایمان داشته باشیم، باور به آیه شریفه «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» (طلاق/3) نیز در ما شکل خواهد گرفت و به هیچ عنوان به غیر خدا دل نمی‌بندیم.

نکونام بیان کرد: خداوند آفریننده و گرداننده و هدایتگر است که بر همه امور عالم سیطره و غلبه دارد و رشددهنده است، همه مغلوب خدایند و اگر انسان ایمان به خدایی با این عظمت و کمال بیاورد، از خطا بری و عاشق و شیفته خواهد بود و نیز در کار و خدمت پرانگیزه می‌شود.

امام‌ جمعه شهرکرد تأکید کرد: وقتی سخن از ایمان می‌شود خوب است که انسان رجوعی به خودش داشته باشد که تا چه حد به هستی پروردگار ایمان دارد و صفات الهی را چقدر می‌شناسد. ممکن است علمی اجمالی داشته باشیم که خوب است اما از ما خواسته شده که دائماً شناختمان را از پروردگار بالا ببریم و مدام بر معرفتمان بیفزاییم که لازمه آن تفکر، عبادت، انس با خدا و ... است.

نکونام در پایان گفت: امام خمینی(ره) توانسته بود به این میزان ایمان دست یابد و ما نیز باید تلاش کنیم که شناختمان از خداوند افزون‌تر شود تا در راه خود استوار و بدون لغزش و با انگیزه و شجاعت و جسارت پیش برویم همانطور که امام(ره) این‌گونه بودند. 

انتهای پیام