وی تصریح کرد: براساس فرمایش حضرت، افراد نباید نسبت به عیوب دیگران بینا، بصیر و خردهگیر و نسبت به خودشان در کوری باشند؛ فردی که اینگونه نیست دارد غش در نفس خودش میکند، چون غش در معامله به نوعی یعنی فریب طرف مقابل و درواقع به نوعی خیانت به اوست و اینجا هم حضرت میفرمایند که درواقع غش به نفس خودش و خیانت به خودش میکند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: همچنین در همین حدیث امام در خصوص زیادهگویی، بیهودهگویی و ذکر مطالبی که ربطی به طرف مقابل نداشته و فایدهای برای او ندارد تذکر میدهد و میفرماید اگر فردی دیگری را به این وسیله مورد آزار قرار دهد هم، غش به نفس خودش میکند.
وی بیان کرد: این محورهایی که حضرت فرمودند، هم در بعد فردی وجود دارد هم در بعد اجتماعی. یعنی ممکن است یک سازمان نسبت به سازمان دیگر، یک مجلس نسبت به مجلس دیگر و یا یک دولت نسبت به دولت دیگر این کار را انجام دهد و این طور نیست که این مطلب فقط کاربست فردی داشته باشد.
واعظی با قدردانی از تشکیل شورای روابط عمومی نهادهای حوزوی تصریح کرد: فلسفه روابط عمومی در کشور ما گم شده است و فلسفه اصلی که روابط عمومی در دنیا باب شد این بود که سازمانها، شرکتها و مراکز، یک خدماتی ارائه میدهند و یک وظایف و رسالتهایی برعهده دارند که روابط عمومیها تسهیلکننده امر این خدمترسانیها برای مردم هستند.
وی افزود: اگر میگوییم که یکی از وظایف روابط عمومیها در هر سازمانی بازنمایی، معرفی و اطلاعرسانی سازمان است، برای این است که مردم بشناسند و بتوانند از خدمات این سازمان بهرهمند شوند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اما الان در بسیاری از روابط عمومیها در کشور ما، کار روابط عمومی به آراستن، کار تبلیغی کردن، دستاوردسازی کردن و به اصطلاح یک تبلیغات ظاهری بدون واقعیت یا رفوگری نسبت به ضعفها و تبلیغ و ترویج کردن یک جور خودشیفتگی سازمانی و یا تریبون دادن بیرویه به مسئولین آن مراکز شده است.
وی با انتقاد از برجسته کردن سخنرانیهای معمولی و بدون نکته مدیران در برخی از سازمانها و دستگاهها گفت: این امر به یکسری ضعفهای فرهنگی در ما و به برخی ریاستطلبیها بر میگردد و این باعث میشود که روابط عمومی از آن بخش ساقط شود و به عنوان یک توجیهگر، یا بعنوان یک جای غیرواقعی فعالیت کند.
واعظی ادامه داد: گاهی اوقات کلیپهایی در بعضی از مراسم مثل تودیع و معارفه پخش میشود که در توجیه یا در تجلیل از بعضی مدیران است و میبینیم که چه گزافهگوییهای دور از شأن اسلام و مسلمین اتفاق میافتد و اینها همه به خاطر این است که آن روابط عمومی از کارکردهای اصلی خودش فاصله گرفته است.
وی با بیان اینکه کار اصلی روابط عمومی، اطلاعرسانی و ارتباط با مردم است تا مردم با واقعیت و کارکردهای آن سازمان آشنا شوند گفت: روابط عمومیها باید کاری کنند تا مردم بفهمند که کدام نیازشان را میتوانند از طریق این مجموعه برطرف کنند و در واقع ارتباط قشر مخاطب با آن بخش برایشان تسهیل شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نکته بعدی مسئله بازنمایی هاست و ما باید در این بازنماییها و گزارش عملکردها و فعالیتها، ذائقه و فرهنگ مخاطب را نیز بشناسیم یادآوری کرد: گاهی اوقات یک سری اقداماتی را ریز میکنیم و با یک ابتهاجی آنها را به عنوان فعالیت ذکر میکنیم در حالی که ممکن است مخاطب نسبت به آنها اصلاً توجیه نباشد و باید این مباحث را بشناسیم که چه جنس برجسته کردن، مطرح کردن و رسانهای کردن چه اقداماتی باید در دستور کار ما به عنوان روابط عمومی باشد.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده روابط عمومیها از تکنولوژی گفت: البته نباید تکنولوژیزده باشیم و هر چیزی تا وقتی که کارکرد دارد باید بتوانیم از آن استفاده کنیم .
انتهای پیام