صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۵۴۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
مدرس حوزه علمیه:

حجت‌الاسلام علی‌اصغر مصطفوی با بیان اينکه مباهله تصدیقی دوباره بر حقانیت اسلام و گفتار نبی مکرم است، گفت: بی‌تفاوتی نسبت به مباهله باعث بروز حادثه تلخ عاشورا شد.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر مصطفوی، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اينکه مباهله تصدیقی دوباره بر حقانیت اسلام است، اظهار کرد: 24 ذی‌الحجه سال دهم هجرت براساس اتفاقی که رخ داد روز مباهله نامیده شد و آیه مباهله نیز در این خصوص نازل شده است.

وی با اشاره به اینکه آیه ۶۱ از سوره مبارکه آل عمران با عنوان آیه مباهله نامیده شده است، افزود: مباهله به معنای نفرین دو طرف برای خروج طرف مقابل از سرپرستی خداوند و مستوجب عقاب و عذاب واقع شدن است و در دوران پیامبر اسلام هنگامی رخ داد که جمعی از اهالی نجران برای گفت‌وگو با پیامبر اکرم(ص) در خصوص عیسی مسیح به مدینه آمدند و چون از سخنان رسول اکرم(ص) قانع نشدند، قرار بر مباهله شد.

مصطفوی بیان کرد: فردای آن روز حضرت محمد(ص) به همراه آل عبا، یعنی حضرت علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین به مکان از پیش تعیین‌شده رفتند، گروه مسیحیان نجران به همراه عده‌ زیادی از ناظران و شاهدان در محل مباهله حاضر شدند. طبق اقوال تاریخی قبل از اینکه پیامبر اکرم(ص) دست به دعا بردارد و مباهله را شروع کند مسیحیان از انجام مباهله منصرف شدند، چراکه اسقف اعظم از قبل گفته بود که اگر محمد(ص) به همراه خانواده‌اش برای مباهله حاضر شد از انجام مباهله منصرف شوند زیرا نشانه حقانیت سخنان اوست.

مصطفوی گفت: در آیه مباهله آمده است: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشی كه (درباره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانی با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.» براساس نظر برخی مفسران در آیه مباهله منظور از «أَنْفُسَنَا»، حضرت علی(ع)، «أَبْنَاءَنَا» در شأن حسنین و مراد از «نِسَاءَنَا» فاطمه(س) است.

انتهای پیام