صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۵۹۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

سیدمهدی واعظ موسوی گفت: در مقایسه با قیامی که سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با ظلم و جور انجام داده‌اند، حضرت مهدی(عج) باید در ابعاد گسترده‌تری قیام عدالت‌خواهی را انجام دهند، لذا ظهور عدالت مهدوی در راستای عدالت‌خواهی امام حسین(ع) صورت می‌گیرد.

سیدمهدی واعظ موسوی، سخنران برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص اثربخشی مجالس امام حسین(ع) در راستای ظهور امام زمان(عج)، گفت: یکی از شاخص‌های مهم مراسم عزاداری اباعبدالله حسین(ع)، عدالت‌محوری است، علت واقعه‌ عاشورا ظلم فراگیری بوده که توسط بنی‌امیه به مردم اعمال می‌شده است و این قیام عدالت‌محوری سیدالشهدا(ع) در مقابل ظلم بی‌حد و حصر آنها، ماهیت اصلی قیام کربلا را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: انتظار حضرت قائم(عج) هم بر مبنای حضور ایشان برای عدالت‌گستری و مبارزه با ظلم است و در مقایسه با قیامی که سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با ظلم و جور انجام داده‌اند، حضرت مهدی(عج) باید در ابعاد گسترده‌تری قیام عدالت‌خواهی را انجام دهند، لذا ظهور عدالت مهدوی در راستای عدالت‌خواهی امام حسین(ع) صورت می‌گیرد.

واعظ موسوی ادامه داد: با توجه به سخنان سیدجعفر شهیدی در کتاب «پس از پنجاه سال»، ایشان بر این باور هستند که مسیر نهضت و بعثت پیامبر(ص) که مسیر عدالت و ظلم‌ستیزی بود، منحرف شد و بعد از 50 سال حادثه عاشورا با این عمق و ژرفا در جهان اسلام رخ داد تا عدالت محوری دوباره مسیر خود را پیدا کند.

این سخنران برجسته در خصوص اثرگذاری واقعه عاشورا، بیان کرد: عمق این واقعه به قدری زیاد است که بعد از این همه سال، تمامی انسان‌هایی که عدالت‌جو هستند، فارغ از دین و مذهبی که دارند از این واقعه متأثر می‌شوند، همچنین انسان‌ها از واقعه عاشورا درس‌های بزرگ و مهمی گرفته‌اند، برای نمونه گاندی می‌گوید: من حاصل مطالعاتم در مورد قهرمانان کربلا را به ملت هند هدیه کردم و آنها را از استعمار نجات دادم.

وی با اشاره به استفاده از عدالت‌بخشی در عزاداری‌های سیدالشهدا(ع)، افزود: آیات و روایات بسیاری در خصوص عدالت و ارزش عدالت وجود دارد که حاکی از ابعاد گوناگون عدالت در زندگی است، مثل عدالت در گفتار، کردار، حکمرانی، ارتباطات بین افراد و انواع گوناگون دیگری از بعدهای عدالت که وجود دارد، همانطور که خداوند می‌فرماید: هنگامی‌که سخن می‌گویید به عدالت سخن بگویید. آیات و روایات قرآن در خصوص عدالت‌محوری و نفی ظلم به‌قدری فراوان است که قابلیت این را دارد که کل محرم و صفر در موردش صحبت شود.

واعظ موسوی در پایان گفت: مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) نباید صرفاً برای تهییج عواطف و احساسات مردم شکل گیرد، زیرا تهییج عواطف و احساسات ضروری است، اما کافی نیست و این تهییج عواطف باید مبتنی بر کسب معرفت و شناخت عمیق باشد، یعنی مبانی فکری و عملی امام حسین(ع) باید توسط مردم شناسایی شود و صرفاً به تهییج عواطف نپردازند، زیرا این امر جفای بزرگی به حرکت سیدالشهدا(ع) است و هرچقدر معرفت در این مجالس بیشتر باشد، دوام بیشتری دارد.

انتهای پیام