وی ادامه داد: زندگی حضرت رضا(ع) و همه زوایای زندگی آن امام معصوم و شهید، پیامهای روشنی برای همه ابعاد یک زندگی انسانی و اسلامی دارد. هجرت حضرت، هجرت تمدنساز و دارای پیام است. حضرت از کوچکترین فرصت برای انتقال پیام روشن، سعادتآفرین و زندگیساز به جامعه استفاده کردند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: امام معصوم با زیرکی و هوشمندی مختص خود که دیگران از این هوشمندی محروم هستند، توانستند همه تهدیدهای مأمون عباسی را که به زرنگی و باهوشی مشهور بود، به فرصت تبدیل کند و حضرت رضا(ع) در این مبارزه، یک تنه در برابر خلافت غاصبانه عباسی ایستادند، مقاومت کردند و پیروز شدند.
مروی ادامه داد: یک سوی صحنه امام رضا(ع) و سوی دیگر جریان خلافت عباسی بود و یکی از درسهایی که امام در این هجرت بزرگ آموخت، مقاومت در برابر ستمگر، ظالم و غاصب و تحقق اراده الهی بود که این امر محقق شد.
وی گفت: امام در نیشابور با روایت حدیث سلسلهالذهب بحث امامت را مطرح کرد و فرمود توحید در پرتو امامت و ولایت معنا پیدا میکند. یکتاپرستی اگر بر محور امامت و ولایت بود، معنا پیدا میکند وگرنه یک تظاهر و پوسته از یکتاپرستی است که درون آن شرک قرار دارد.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در سفر به مرو دو نفر به محضر امام رضا(ع) مشرف شدند تا حکم نماز را بپرسند که امام به یکی از آنان گفت باید شکسته بخواند و به آن دیگری فرمود نماز کامل بخواند، وقتی دلیل را پرسیدند که چطور دو مسافر با یک مبدأ، مقصد و زمان است، یکی شکسته و دیگری باید کامل بخواند، حضرت فرمود: «آنکه هدف سفرش دیدار مأمون است، از آنجا که همراهی با ستمگر است، باید نماز کامل بخواند و آنکه هدف سفرش برائت از ستمگر است، باید شکسته نماز بخواند.»
مروی اظهار کرد: مراسم تجلیل از شهدای مقاومت در عرصههای گوناگون به جغرافیای بزرگ جهان اسلام باید در کنار بارگاه چنین امام شریفی برگزار شود.
وی گفت: معنای اینکه نام این مراسم شهدای در غربت تعبیر شده را نمیفهمم، چرا که مجاهد فی سبیل الله در هر نقطه از زمین که پا گذارد، سرزمین خودش است. لذا مجاهد فی سبیل الله هیچگاه در غربت نیست، آنانی که غصب کردند آنان در غربت هستند، برای مجاهد فی سبیل الله همه نقاط زمین متعلق به خدا و مؤمنان به خدا است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قرآن کریم میفرماید: «ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ هرکس شعائر و نمادهاى خدا را بزرگ بدارد، از این رو قطعاً چنین کارى [برگرفته] از تقواى دلهاست.» برگزاری این مراسم نیز از شعائر الله است باید به دستور قرآن این مراسم و محافل را به عنوان تعظیم شعائر الهی تکرار کرده و نگذاریم به فراموشی سپرده شود، چرا که این تعظیم شعائر از تقوا است.
مروی بیان کرد: حداقل ادای دین به مجاهدان در راه خدا که مقابل مستکبران و ستمگران ایستادند، تکریم و تعظیم این بزرگواران است.
وی با اشاره به اینکه خدا در قرآن میفرماید: «وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»، گفت: وعده خدا وعده پیروزی است و ما این وعده پیروزی را در جنگ ۶ روزه با وجود اینکه کشورهای بسیاری علیه لبنان بودند و پیروز شد، دیدیم.
انتهای پیام