صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۸۱۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
میزگرد ایکنا با محور شعر و ادب پروین اعتصامی / ۲

فیروزه عدالت، نویسنده و شاعر معتقد است که پروین اعتصامی آموخته عرفان دینی و قرآن بوده ‌است. با کلام وحی آشنا بود. احادیث را خوب و دقیق خوانده است. تلمیحات را به ‌خوبی می‌داند. تمثیلات قرآنی را به ‌وضوح می‌دانسته و این عرفان دینی در زبان، دیوان اشعار و در بیان تمثیلاتش در مناظره‌های او به‌وضوح مشاهده می‌کنید.

فیروزه عدالت، عضو بنیاد نخبگان، نویسنده و شاعر در میزگردی که در ایکنا با محوریت شعر و اندیشه «پروین اعتصامی» برگزار شد، درباره آگاهی پروین اعتصامی از عرفان دینی گفت: پروین آموخته عرفان دینی و قرآن بوده ‌است. با کلام وحی آشنا بود. احادیث را خوب و دقیق خوانده است. تلمیحات را به ‌خوبی می‌داند. تمثیلات قرآنی را به ‌وضوح می‌دانسته و این عرفان دینی در زبان، دیوان اشعار و در بیان تمثیلاتش در مناظره‌های او به‌وضوح مشاهده می‌کنید. ۷۰ مناظره در دیوان اشعار پروین وجود دارد که در این مناظره‌ها مثال‌هایی را می‌بینیم که خداوند در قرآن آنها را بیان کرده ‌است. تلمیحاتی را می‌بینیم که خداوند در بیان و روایت زندگی‌نامه پیامبران از آنها بهره برده و به آنها اشاره کرده ‌است.

حال اینها را با اشعار پروین تورق کنیم. پروین در اشعارش از حضرت آدم(ع)؛ حضرت نوح(ع)؛ حضرت ابراهیم(ع) و از قربانی و اسماعیل سخن آورده است. این همان تجلی و تبلور عرفان است. این عرفان دینی برجسته در شعر پروین است. در مناظره «شاهد و شمع» می‌بینیم که پروین در شعرش مفهوم «شهید» را مطرح می‌کند. در همان مناظره می‌بینیم که در تصویر و ترسیم اجتماع  خود به «دیکتاتور» و «ظلم‌ستیزی» که در قرآن و احادیث درباره آن بارها تأکیداتی را دیده و خوانده‌ایم اشاره می‌کند. گویی در این مناظره تمامی آن مفاهیم تجمیع یافته است.

انتهای پیام