صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۰۳۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
نشست بررسی کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین»/ ۲

محمدرضا شاهرودی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: ما این رویکرد را در تفاسیر عرفانی داریم که می‌گویند کل قرآن را از معنای ظاهری آن منصرف کنیم و به یکسری معانی دیگر تاویل کنیم ولی باطنیه گرایش به باطن دارند ولی ظاهر را نفی نمی‌کنند.

نشست نقد و بررسی کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین» با حضور مؤلف اثر و ناقدان این کتاب در خبرگزاری ایکنا برگزار شد. محمدرضا شاهرودی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست گفت: یک مطلبی از آقای رضایی اصفهانی نقل شده مبنی بر اینکه سعد تفتازانی دیدگاه باطنیه را که به انکار ظاهر آیات قرآن و نفی شریعت پرداخته‌اند باطل اعلام می‌کند و بطون را حقایق وجودی در لوح محفوظ می‌داند. ظاهرا منظورشان از باطنیه همین باطنیه اسماعیلیه است. باطنیه اسماعیلیه منکر ظاهر نیستند ولی قائل بر این هستند که حتماً ظاهر آیات باطنی دارد. من تردید دارم تفتازانی این حرف را زده باشد و بعید است گفته باشد باطنیه ظاهر آیات را انکار می‌کنند. ما این رویکرد را در تفاسیر عرفانی داریم که می‌گویند کل قرآن را از معنای ظاهری آن منصرف کنیم و به یکسری معانی دیگر تاویل کنیم ولی باطنیه گرایش به باطن دارند ولی ظاهر را نفی نمی‌کنند. سوال من این است تلقی شما از باطنیه چیست و آیا تفتازانی این حرف را زده است یا خیر؟

انتهای پیام