به گزارش ایکنا، یازدهمین قسمت از سلسله درسگفتارهای آشنایی و آموزش مقامات تلاوت که با عنوان «آموزش تنغیم» همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان هر هفته، روزهای فرد منتشر میشود، اختصاص به معرفی نغمه و یا عقد «نوا اَثَر» دارد.
- قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت
- مقام سهگاه؛ نغمهای پرکاربرد در ترتیلخوانی
- نغمه بیات، اُمّالنغمات است
- کاربرد نغمه حجاز در تلاوت آیاتی با موضوع عظمت الهی
- قصص قرآنی؛ نمونهای از استفاده مقام «راست»
- کاربرد نغمه صبا در توصیف قیامت و عقاب ظالمان در جهنم
- نغمه «عجم» قابل استفاده در مناجاتخوانی و خواندن ادعیه
- «کُرد»؛ نغمه پُرکاربرد در ترتیل خلیجی
- «نهاوند» همچون «سهگاه»، نغمهای پُرکاربرد در ترتیل قرآن
- حزن همراه با عظمت؛ ویژگی بارز نغمه «اثرکُرد»
سعید حاجیان، قاری و مدرس این سلسله درسگفتارها در این قسمت ابتدا مخاطبان را از طریق نشان دادن تصویر با فواصل درجات این نغمه آشنا میکند که شامل یک، نیم، یک و نیم و نیم است. وی نغمه «نوا اثر» را مقامی معرفی میکند که در پنج درجه نخست که به آن عقد گفته میشود از سوی مستمع قابل تشخیص است.
وی در ادامه علاقهمندان را با شکل آوایی این نغمه نیز آشنا کرده که براین اساس سه درجه نخست آن با ثلاثی یا سه درجه اول نغمه «نهاوند» مشترک است و در نتیجه این نغمه در درجات پایین شبیه به نهاوند و در درجات بالا فضایی شبیه به نغمه «حجاز» دارد.
سعید حاجیان همچنین در ادامه این قسمت به این نکته نیز اشاره میکند که قاریان معمولاً این نغمه را به صورت نزولی خوانده و البته در موارد استثنا نیز شاهد اجرای آن به شکل صعودی هستیم.
آیاتی که مخاطبان در این قسمت از «آموزش تنغیم» تلاوت آنها را میشوند به شرح زیر است:
آیه 71 سوره «انبیاء» با صدای علی محمود
آیه 22 سوره «لقمان» با صدای مصطفی اسماعیل
آیه 120 سوره «هود» با صدای محمود رمضان
انتهای پیام