وی افزود: سخن یک ابزاری است که وظیفه انتقال پیام را از گوینده به شنونده بر عهده دارد. سه عنصر «کلمات»، «محتوا» و «انگیزه» نقش تعیین کنندهای را در منبر و سخنرانی ایفا کرده و غفلت از هر کدام از موارد مذکور میتواند نتیجه عکس در فعالیتهای تبلیغی داشته باشد.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: در سخنرانی باید از کلمات و الفاظی استفاده شود که مورد فهم مخاطب باشد، گاهی بیان یک کلمه نامأنوس یا غیر قابل فهم میتواند حواس مخاطب را تا اخر سخنرانی منحرف نماید.
ادامه داد: در خصوص «محتوا» باید توجه داشت که محتوایی در سخنرانی استفاده شود که کاستیهای مخاطب را جبران کند، در غیر اینصورت سخنرانی ما نافع نخواهد بود.
وی گفت: «انگیزه» به عنوان یکی از ارکان اصلی سخن میتواند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف تبلیغ داشته باشد. سخنرانان باید هدایت بشر را به جهت رضای خداوند متعال به عنوان انگیزه در سخنرانیهای خود مد نظر قرار دهند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در آیه «ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» بر ضرورت ۲ نکته «حکمت» و «موعظه نیکو» در فعالیتهای تبلیغی اشاره میکند، خطابه در زمان فعلی و با توجه به سطح بالای دانش مخاطب باید مبرهن و دارای استحکام علمی و عقلی باشد؛ و با توجه روایات معصومین(ع) نباید هر سخن و مطلبی را برای مخاطب بیان کرد.
انتهای پیام