وی ادامه داد: دادههای ملی باید براساس بحثها و تصمیمگیریهای فرهنگی باشد، بر این اساس طی سه سال گذشته یکی از اصلیترین فعالیتهای پژوهشی تولید دادههای فرهنگی بوده است.
قائمی نیک بیان کرد: از سال ۹۸ تولید دادههای فرهنگی جدیدی در کشور دچار رکورد شده بود، این در حالی بود که به دلیل کرونا پیمایش ملی سخت و البته نه به صورت میدانی بلکه در قالب تلفنی و به صورت غیر حضوری انجام شد.
پژوهشگر طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» تصریح کرد: از آنجا که پیمایشهای ملی هزینه بسیار بالایی را در بردارد، توانستیم تامین هزینههای مالی این پیمایشها را به سرانجام برسانیم و تمام تلاش خود را در این خصوص کردیم و تعدادی از این پیمایشها انجام و به صورت ملی کلید خورد.
وی تصریح کرد: سنجش سبک زندگی ایرانیان از مهمترین پیمایشهایی بوده که به تناوب در پژوهشگاه انجام شده است، ضمن اینکه دادهها پایهای از تحلیلهاست و سالها میتواند مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی این دادهها مسئولیت مهمی بر عهده مجریان گذاشته است.
قائمی نیک اظهار امیدواری کرد که اینگونه پیمایشها در کشور گسترش یابد و عدالت پژوهشی در این راستا تا حد مقدور مورد استفاده پیگیری قرار گیرد.
پژوهشگر طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» افزود: آنچه از کلیات این طرح میتوان مطرح کرد این است که در واقع در اغلب پرسشها با مخاطبانی مواجه هستیم که سبک زندگیها را برگرفته از فرهنگ غربی و ایرانی ترکیب میکند.
وی اظهار کرد: در پرسشگری 15 چهره از جمله رهبری، آیت الله بهجت، سردار سلیمانی، کریستین رونالدو، علی دایی، لیونل مسی، شهاب حسینی، ابراهیم هادی، علی کریمی و... مورد علاقه پاسخگویان بوده است. این فراوانی الگوپذیری از چهرهها نشاندهنده این است که با یک جامعه معماگونه مواجه هستیم که نه میتواند الگوی غربی و نه الگویی متعلق به سنت خود انتخاب کند. لذا در نوسان بین این دو نگاه، یک ترکیب جدید را رقم میزند.
قائمی نیک تصریح کرد: در مواجهه با چنین نوسانی و ترکیب جدیدی از سبک زندگی با نگاه دادهای به فرهنگ میتوانیم جامعه ایرانی را بهتر تحلیل کنیم.
انتهای پیام