وی افزود: مسئولین، تصمیم گیران، تصمیم سازان، سیاستمداران و... باید در تمام محیطهای آموزشی و علمآموزی، با تدبیر، برنامهریزی دقیق و بهرهگیری از ظرفیتها تلاش کنند تا رونق را به محیطهای علمی بازگردانند.
معاون علمی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: فعالیتهای علمی در جوار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) سابقه طولانی دارد و وجود مدارس علمیه در حرم مطهر و پیرامون آن از جمله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی و پیشینه فعالیت علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نشانگر توجه و اهمیت دادن این مکان مقدس به مباحث علمی است.
رضایی با اشاره به دغدغه تولیت معزز آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان نسبت به احیا و رونق بخشیدن به حضور و فعالیت علمی طلاب در حریم رضوی، بیان کرد: دومین دوره مدرسه تابستانی «دارالعلم» رقم خورد که این رویداد عظیم یک نقطه عطفی در تاریخ علمی فعالیتهای این دو نهاد تلقی میشود.
وی افزود: در این دوره از مدرسه دارالعلم میزبان سه تن از مراجع معظم تقلید و ۶۰ تن از علما و اساتید برجسته مشهد، قم و تهران هستیم که با حضور 800 نفر شرکتکننده از طلاب خواهر و برادر در قالب پنج مدرسه علمی «قرآن و حدیث»، «فقه و اصول»، «علوم عقلی»، «ادبیات و زبانشناسی» و «منطق و روششناسی» برگزار میشود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت شکلگیری مدارس علمیه در جوار حرم مطهر رضوی، گفت: این اهمیت دارای چند بعد است که یکی از آن ابعاد، تحکیم اعتقادات و انگیزه طلاب و محصلین مجاور حرم مطهر رضوی است.
رضایی فزونی برکت معنوی را بعد دیگر اهمیت شکل گیری مدارس علمیه در جوار حرم مطهر دانست و تصریح کرد: از برکات حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) کسب معنویت است، چرا که وادی روحانیت و طلبگی، منهای معنویت حقیقی الهی، تبدیل به یک وادی خطرناک، جهالت و دوری از معارف خواهد شد از همین رو انس طلاب با حرم اهل بیت(ع) سبب فزونی معنویت اسلامی در آنها خواهد شد که البته این مسئله در توسعه و فهم بهتر علوم ظاهری و رایج نیز موثر است.
وی اظهار کرد: در امالی صدوق ج۱، ص۵۸۸ در مورد یکی از ویژگیهای معنوی حرم مطهر امام رضا(ع) اینگونه آورده است: هرکس به سوی خدا حاجتی دارد، در طوس، قبر جدم امام رضا(ع) را با غسل، زیارت کند، و بالا سر او دو رکعت نماز بخواند، و در قنوت آن از خدا حاجتش را بخواهد، که اگر خواسته او در گناه و قطع رحم نباشد به اجابت میرسد. جای قبر او قطعهای از بهشت است.
انتهای پیام