صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۳۴۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: در قرآن کریم با صراحت اصلی‌ترین دلیل گسترش اسلام و نفوذ معنوی رسول خدا را، اخلاق حسنه و رفتار توأم با مهربانی و رأفت حضرت با یکایک انسان‌ها و آحاد مردم، عنوان‌ شده است. 

داود معماری، استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، ضمن تسلیت سالروز رحلت پیامبر(ص) گفت: جامعه پیش از بعثت پیامبر(ص) در منابع تاریخی به عصر و جامعه جاهلیت، به دوران دوری از علم و عقلانیت و فاصله گرفتن از معنویت، اخلاق و تعالیم پیامبران و کتب آسمانی، به دوران پرداختن به تعصبات قومی و قبیله‌ای و به خشونت‌های غیرانسانی، به دوران جامعه عاری از عدالت و حقوق انسانی، به عصر آلوده بودن اذهان به خرافات و بت‌پرستی و به زمان‌ برتری طلبی بر مبنای قدرت و ثروت معروف است. 

وی افزود: ظهور اسلام، بعثت پیامبر(ص) و نزول قرآن کریم افکار و اذهان مردمان را با علم، معرفت و عقلانیت آشنا و رفتار و کردارشان را بر مبنای اخلاق و معنویت تنظیم کرد و جامعه اسلامی و انسانی جدیدی بر اساس عدالت و احترام به حقوق بشر در همه مراتب آن ساخت. 

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) درباره ویژگی‌های اخلاقی پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار کرد: پیامبر(ص) آیینه تمام نمای اخلاق حسنه و انسانی بود و تمامی آموزه‌های اخلاقی و رفتاری قرآن در حضرت با تمام و کمال وجود داشت. 

وی بیان کرد: از میان همه ارزش‌های اخلاقی در زندگی فردی پیامبر(ص) می‌توان به اعتدال اشاره کرد، اعتدال یعنی فرد در هیچ زمینه‌ای اهل افراط و تفریط نباشد و در همه امور زندگی و اخلاقی راه میانه و حد وسط را برگزیند. 

معماری تصریح کرد: در حوزه اخلاق اجتماعی مهم‌ترین ویژگی پیامبر(ص) رعایت عدالت بود، پیامبر(ص) آیینه تمام‌نمای رعایت عدالت در دوران رسالت خود بود، عدالت به معنای امکان رسیدن هر کس از هر جنسیت و طبقه‌ای از جامعه به حقوق شایسته خود بدون هیچ‌گونه مانع و ترسی است. 

وی خاطرنشان کرد: نفوذ پیامبر(ص) در دل و جان مردم، نفوذی معنوی و الهی بود و برخلاف پادشاهان و قدرتمندان، پیامبر با قدرت و ثروت یا تزویر و فریب به آن‌ها تسلط و سیطره نیافت بلکه از دریچه‌ قلب‌ها وارد شد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در قرآن کریم با صراحت اصلی‌ترین دلیل گسترش اسلام و نفوذ معنوی رسول خدا را، اخلاق حسنه و رفتار توأم با مهربانی و رأفت حضرت با یکایک انسان‌ها و آحاد مردم، عنوان‌ شده است. 

وی در پایان گفت: در اخلاق اجتماعی اگر عدالت به معنای واقعی کلمه برقرار گردد، قدرت و مسئولیت‌های اجتماعی، ثروت و امکانات جامعه منصفانه تقسیم شود، تبعیض و نابرابری از بین خواهد رفت و در نتیجه دشمنی و کدورت در میان مردم کاسته خواهد شد و به یک خانواده صمیمی و متحد در جامعه اسلامی که از تأکیدات قرآن کریم است، خواهیم رسید.

انتهای پیام