وی یکی از مهمترین اقدامات پیامبر(ص) را در زمان نزول قرآن آموزش کلام الهی به روشی دانست که برای همه افراد جامعه در هر سنی و با هر سطح سوادی قابل فهم باشد و افزود: به همین منظور، ایشان آیات الهی را بر مسلمانان میخواند و آنها گوش فرامیدادند؛ اما با گذشت زمان و در عصر امروز، برای آموزش قرآن، کتابها و روشهای آموزشی متنوعی تدوین شده است که بعضاً بهدلیل سختی، پیچیدگی و زمانبر بودن، نه تنها انس با قرآن را در بین عموم مردم افزایش نداده، بلکه باعث ایجاد ترس و سختانگاری آموزش قرائت قرآن شده و فاصله ما با این کلام مقدس هر روز بیشتر میشود.
مدیرکل دفتر آموزش، برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نیاز مبرم جامعه به روشی اصولی و جامع و در عین حال ساده، کوتاهمدت و قابل فهم برای عموم مردم با هر سطحی از سن و سواد، باعث شد تا استاد عبدالرضا صدیق طرح بشری را در سال ۱۳۶۹ مبتنی بر سیره نبی مکرم اسلام(ص) و با تکیه بر قوه شنیداری ابداع کند.
وی توضیح داد: در طرح بشری، مربی کلماتی را که با مهندسی خاصی انتخاب شدهاند، اسماع میکند و متربی پس از استماع و اتباع، بهصورت عملی قواعد تجویدی را فرامیگیرد.
کرمانینژاد یادآور شد: دورههای تربیت مربی طرح ملی بشری، بهمن ۱۴۰۰ از شهر سنندج در استان کردستان آغاز شد و تا پایان آبانماه سال جاری، به ۱۱۵ دوره در داخل و خارج از کشور رسیده است.
وی آسانسازی آموزش قرآن را سبب یادگیری آن در هر مکان و با هر تعداد شاگرد، در منازل، مساجد، مدارس آموزش و پرورش و برای همه اعضای خانواده در کنار هم دانست.
به گفته مدیرکل دفتر آموزش، برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استقبال روشندلان از طرح بشری بهدلیل شنیداریبودن آموزشهای آن، شرکت ۵۵۰ نفر از هموطنان اهل سنت شهر سراوان در این طرح، اجرای طرح در سطح بینالمللی و دوره جامعه روحانیت پاکستان در شهر قم، آموزش به قرآنآموزان نیجریهای و سوئدی، اجرا در همایش رسالت الله، معرفی طرح در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در سه سال متوالی و برگزاری دوره در دو شهر هندوستان و روسیه، اثربخشی طرح بشری را نشان میدهد.
وی در پایان تصریح کرد: قرآن کتابی برای همه مردم است، همانطور که خود میفرماید: «هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ...»؛ بنابراین قرآن را به قشر خاصی محصور نکنیم.
انتهای پیام