صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۶۱۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳

استاد درس خارج حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری گفت: اگر شخص بیمار با وجود ضرر داشتن، غسل یا وضو را انجام داد و با تیمم مخالفت کرد این امر جایز نیست، چراکه وضو و غسلی که انجام شده باطل است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس جان‌نثاری، استاد درس خارج حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری، روز گذشته، 6 بهمن‌ماه در جمع طلاب مرکز تخصصی شیخ مفید(ره) شهرکرد، اظهار کرد: یکی از مواردی که وضو و غسل را تبدیل به تیمم می‌کند، جایی است که برای شخص ضرر داشته باشد، برای نمونه بیماری که وضو یا غسل برایش ضرر دارد تبدیل به تیمم می‌شود.
 
وی ادامه داد: فرض این است که بیمار اگر با وجود ضرر داشتن، غسل یا وضو را انجام داد یعنی با تیمم مخالفت کرده و این امر جایز نیست، چون فرض به تیمم منتقل شد و امری برای وضو ندارد، بلکه نهی است. چراکه کسی است که وضو برایش ضرر دارد.
 
جان‌نثاری تأکید کرد: ممکن است وضو بیمار را بیمارتر و گرفتار کند وقتی امری ضرر دارد تبدیل به حرام می‌شود، در حقیقت چون نهی در عبادت مفسد است وضو و غسلش باطل می‌شود. 
 
وی با ذکر اینکه برای صحت عبادت دو چیز کافی است یا باید امر باشد و یا ملاک، اظهار کرد: اینجا شخص امر وضو برایش به تیمم تبدیل شده و ملاک هم ندارد. زیرا نهی دارد و به جسم خود ضرر می‌رساند، چه بسا نهی مفسد عبادت است و آنچه برای کسی نهی می‌شود قطعاً بهبودی را به تأخیر می‌اندازد.
 
 
انتهای پیام